måndag 3 juni 2013

Träningshelg

Det här har verkligen varit en helg i träningens tecken
Fredag morgon började med ett spinningpass klockan 07.00 och jag gjorde en liten chansning när jag tog med Eric Amarillos nya låt. Sambofet, en fortsättning på "Vill du ligga med mig då" som spelades 2011.  Jag tycker det är både kul och trevligt att klämma in en svensk låt i mina pass och taktmässigt fungerar denna låt alldeles utmärkt till att trampa ur benen efter en tung uppförsbacke. 
Dessutom blev det lite leenden i salen =)
Denna fredag visade sig bli en toppendag, kanske årets första riktiga sommardag. Helt underbart! 
Jag hann hem en snabbis efter jobbet och njöt av värmen i cirka 40 minuter innan Per ringde och meddelade att han stod utanför. Dags att hoppa in i bilen och åka till Göteborg på en kvartalsutbildning i BodyCombat. De har aldrig legat på fredagar innan och när vi bokade kändes det perfekt att få det gjort på en fredag så att man sedan har hela helgen fri. När termometern i bilen visade att det var 27 grader ute och man kände doften av grillkväll kändes beslutet inte lika klokt längre.
Ingen återvändo, vi bytte om och gick in på Nordic Wellness på Lindholmen. 
Jag & Michael i Nya Hallen 
Det var alldeles lagom med folk och instruktören för dagen var Michael Steenhouwer. Tror inte vi har haft honom på kvartal innan men jag har instruerat tillsammans med honom på ett convent på Arena Älvhögsborg och sedan hade han ett Combatpass på The Nike Blast 2012.   
Både jag & Per var supernöjda när vi åkte hem. Bra utbildningsdel, ödmjuk och proffsig instruktör samt ett program som känns kul och lagom utmanande att ta sig an inför sommarschemat. Längtar!! 
Vi var inte hemma förrän närmare 21 så det blev inte så mycket mer gjort denna dag. 
Mumsade i mig en stor portion spaghetti och köttfärssås och hällde i mig vatten för att försöka ladda inför lördagens utmaning. Ett cykellopp som jag & Carro anmälde oss till i slutet av 2012. 
Då kändes det långt bort och jag trodde väl som vanligt att jag skulle hinna träna MASSOR inför "tävlingen". Planen var att jag, Victor, Johan och Carro skulle genomföra loppet tillsammans men Johans axel är lite paj så det blev inget med det. Han fick istället vara vår service-man och chaufför. 
Det var Brudfjällsracet, med start i Mellerud, vi hade anmält oss till och jag hade ingen aning om att det skulle vara så himla kuperat som det var. Vet inte riktigt hur vi tänkte när vi anmälde oss. Victor har inte cyklat sedan i april/maj FÖRRA ÅRET och inte tränat sedan årsskiftet. Han håller igång i och med renovering och liknande men han tränar ju inte uthållighet, styrka och puls på det sättet som kanske krävs för att klara nästan 11 mil i kuperad terräng. Starten gick vid 11.15, vi släppte förbi alla dem som jagade tider och hittade ett tempo som passade oss. Målet (i varje fall i mitt huvud) var att vi skulle ta oss runt banan på cirka 4 timmar och de fyra första milen hade vi några minuter tillgodo för att lyckas med detta. Tyvärr gick Victor "in i väggen". Han fick mjölsyra i båda benen vilket medförde att minsta lilla backe var plågsam. Jag måste ha tänkt att det var en kort runda för jag hade inte med något som kunde ge extra energi. INGENTING! Hur tänkte jag där egentligen? En bar, chokladkaka, banan eller dextrosol hade kanske varit på sin plats, men icke! Turligt nog hade Carro en blandad liten kompott i sin cykelväska och det piggade upp Victor för stunden, men oj som han fick slita. Envis som han är så vägrade han såklart att ge upp även fast Johan skulle ha hämtat honom direkt. Istället cyklade han och svor lite för sig själv medan jag och Carro rullade på och småpratade längs vägen. 
Usch, det kan inte ha varit roligt för honom! 
Taggade innan start! 
När vi fick börja gå i uppförsbackarna så släppte vi tankarna tid och fokuserade enbart på att faktiskt komma runt. Jag kände mig väldigt pigg och kunde verkligen njuta av den fantastiska natur som rundan bjöd på. Sverige kan verkligen vara hur vackert som helst!! Jag kunde också konstatera att jag tycker mer om när det går uppför än nedför... Huuha, ibland var det riktigt brant och gick obehagligt fort =) Min cykel-app var visst inte helt pålitlig för när den visade att vi var i mål var vi fortfarande på fjället och hade nästan en mil kvar. Då tappade jag modet. Min nedräkning hade liksom börjat och lite smått uttråkad ville jag bara komma fram. Inte mycket mer att göra än att trampa på!
Inte sååå långt kvar! 
Vi tog oss i mål - fast utan målgång!! Vi var tydligen så långsamma att tävlingen var undanplockad. 
Visst, det tog 5 timmar och 28 minuter men arrangerar man en tävling så får man väl vara kvar? 
Lite mat och en go dusch så var vi alla vid gott mod när vi hoppade in i bilen och åkte hem igen. 
Jag frågade inte de andra, men bestämde mig för att köra nästa år igen =)
Klickade hem en belöning från www.sportamore.se - Nytt "skydd" till min iPhone 
Lördagkvällen spenderades i soffan med inspelad final av Let's Dance. Alldeles lagom ansträngande! 
Chips blev en bra omladdning inför fortsatt utmaning på söndagen. Då var det nämligen dags för kettlebelltävling på Älvhögsborg igen. TKSK arrangerade och hade även bjudit in andra klubbar. 
Vid invägningen visade det sig att det blivit ett stort bortfall. Närmare 12 personer saknades och det blev totalt 10 tävlande och således 5 heat med två lyftare i varje. Några erfarna, några nya och några comebacks. Det är det som är det fina med de här tävlingarna. Alla kan vara med!! 
Jag var osäker på om jag skulle tävla eller ej men man blir alltid sugen när man ser alla andra prestera. Jag velade lite fram och tillbaka men bestämde mig sedan för 5 min long cycle med 24 kg. Det är ju 24 kg jag vill köra med längre fram och då är det lika bra att börja öva redan nu. Dessutom vet jag inte om jag hade fixat 10 minuter med 20 kg. Jag har nog legat av mig en hel del. 
Resultatet blev 61 reps. Två mindre än på tävlingen i Uddevalla men då höll jag på i cirka 6.30. 
Har jag blivit snabbare eller var det mentalt? Att jag visste att det bara var 5 minuter? 
Jag är i varje fall nöjd! 



Inga kommentarer: