lördag 29 december 2012

Burpees

Burpees är en övning som jag nämnt här i bloggen vid ett flertal olika tillfällen. Hittade bland annat ett från 1 februari 2011 där jag påstår att burpees är min favoritövning. I samma inlägg har jag filmat när jag tre olika varianter av övningen. Klicka gärna på länken och kika på hur det såg ut då.

Sedan vi startade kettlebellklubben samt att jag började träna crossfit så har jag fått en ny upplevelse av burpees. Jag tycker absolut om rörelsen fortfarande MEN jag har fått respekt för den. Förut har jag mest använt burpees som en pulshöjare i slutet av pass och under korta, upprepade intervaller. Nu kan det ibland bli utmaningar/WOD's med en stor mängd burpees i rad. Senaste veckan har jag "råkat ut" för två sådana. Bland annat Filthy Fifty där 50 st ska göras innan nästa övning får påbörjas och i Whitten där det ska göras 22 st x 5 (tillsammans med en mängd andra övningar).
Jag har insett att de 10-11 första går hur bra som helst men sedan tar det liksom stopp och uppdelningen av dem blir till färre och färre. I torsdags när vi körde Whitten på träningen med TKSK blev det alltid 11 st - vila - försök till 11 st som resulterade i 6-8 - vila - köra de sista 3-5. Puh!! Hur ska jag bli bättre?

Borde man kanske anta någon form av Burpeesutmaning eller försöka göra minst 15 i rad vid de tillfällen man får? Problemet är att jag inte riktigt känner var det är jag är trött.... hmm?
Några förslag?
Hur många burpees gör ni i rad?

Trevlig kväll på er!

1 kommentar:

ALMA sa...

Jag har någon form av hatkärlek till burpees. För ett par år sen så deltog jag i en burpees utmaning. man skulle göra 100 burpees på 100 dagar. Dag 1 gör man 1 burpee, dag två gör man två, dag 3 görs 3 osv. Kunde man inte göra burpees någon dag så fick man göra dem dagen efter, vilket betydde om man missade en dag med 50, fick man göra 100 dagen efter.
I alla fall. Utmaningen slutade med att man gjorde 100 i rad. Jag trodde aldrig att jag skulle klara det. Men gjorde det och sen gjorde jag 100 en gång till längre fram, för att kolla tiden och förbättrade den avsevärt. Men jag har också fått respekt för övningen. Den är super, men är jobbig på riktig, när man gör många i följd.
På min blogg lägger jag upp pass som jag själv gjort och kört.
Lycka till med din träning


http://crossmix-traning.blogspot.se/