lördag 17 april 2010

Städhelg

Under frukosten imorse frågade Tomas mig hur min dag såg ut och jag svarade:
- Jo, du min vän, idag är det den stora städdagen.
Anade en viss fasa i hans blick och han konstaterade att han kommer hem runt 17-tiden.
- Ingen fara, då håller jag nog fortfarande på så det kommer finnas uppdrag till dig också...

Detta sades lite skämtsamt då jag faktiskt tycker det är behagligt att gå runt och fixa iordning i lägenheten, på mitt sätt. Hahahaa. Jag gick och hade mitt kettlebell, tog en snabb dusch innan den vanliga turen till Överby med farfar.
Väl hemma skulle jag ställa in varorna i skafferi och kyl. Det var då tidsplanen för dagen sprack TOTALT.

Jag plockade ur kylen, skafferiet och överskåpet. Slängde sånt som håller på att gå ur, torkade rent alla hyllor och ställde allt i en bra, överskådlig ordning. Helt plötsligt stod jag på alla 4 och skrubbade ugnen för glatta livet och därefter blev det kökets förvaringsskåp och alla garderober i hallen.... WHAT??!!
Hittade massa saker som jag inte använder och bar upp det på vinden. Där har de lagt nytt golv och under en period hade vi inte tillgång till våra förråd. Antagligen har de varit tömda för nu stod inget som det skulle = nytt projekt = organisering av vindsförrådet.

När jag kom ner igen bestämde jag mig för att åka till återvinningen med allt skräp. Det blev ett träningspass eftersom stationen närmast lägenheten var överfull och det var världens motvind till nästa. Pust, stånk, stön. Nu är det gjort i varje fall!
Strax efter 17 kom Tomas hem och glatt utbrister han: Åh, vad det luktar rent och fint här!
- Ja, men visst, jag har gjort rent ugnen. Har precis börjat med kökets vanliga städning så vi har hela lägenheten kvar....
Han svarade inte och efter någon minut hörde jag att hockeyn var på i TV-rummet. Lika bra tänkte jag men ytterligare några minuter senare så meddelade han att han skulle torka listerna i halvlek... hahahaha. Han blir helt nervös när jag är i städartagen, stackarn.
I halvlek tog han listerna, i varje fall i köket (där jag befann mig), övriga rum gick väldigt snabbt och snart satt han i soffan igen. Tänk om jag kunde vara så effektiv.

Efter att ha varit igång sedan kl 09, gick musten ur mig vid 18-snåret och jag tog en powernap i soffan innan jag tog tag i rengöring av toaletten.
Det jag sa imorse vid frukosten visade sig vara mer än sant, det blir inte en städdag, det blir en städhelg. Imorgon hoppas jag att jag inte hittar nya projekt utan håller mig till vanlig städning. Borde kanske låta min kombo göra rubbet, då blir det klart på en timme.
Intressant läsning?
Skulle inte tro det men eftersom ni inte kommenterar så vet jag inte vad ni vill läsa om.

Klockan är nu 21.00, alltså dags för lite filmkväll - The Ugly Truth!

Inga kommentarer: