onsdag 30 juni 2010

Krabbfiske

Sista dagen på Nordkoster ägnades bland annat åt krabbfiske. Ett kärt barndomsminne.
Vi kunde ligga, sitta, stå eller hänga på bryggan i flera timmar och våra hinkar blev överfulla med krabbor som klättrade på varandra.
Som snälla mostrar ville vi självklart att våra syskonbarn skulle få uppleva detta och eftersom vädret inte inbjöd till solning så tog vi oss ner till en liten brygga vid Vettnet. Ett säkert kort för krabbfiske. Jag "fångade" några musslor på vägen och sedan var det bara att sätta igång.
Enligt Saga var det nog bäst att hon vaktade oss medan vi fiskade och det blir bäst om man vaktar ganska långt ifrån. Hahahaha, anar jag en viss rädsla?
Vi fick en krabba ganska snabbt, en stor jäkel som lyckades skrämma bort alla fiskar som var och nallade på musslan, grrr. Vi fick ner den i vår lilla bunke och gav den lite vatten. Saga var nyfiken men avvaktande och ganska skeptisk. Tills Zacharias kom, då var hon helt plötsligt mycket modigare. Antagligen för att även han ville hålla sig på ett behagligt avstånd och hon kunde visa sig lite van och tuff. Jojjo spelade lite macho och visade att hon minsann vågade hålla krabban med händerna. Tufft, hihihihi.
Efter en timme utan napp hade varken vi vuxna eller barnen något tålamod kvar och vi gick hemåt igen. På vägen hem mötte vi pappa som hade börjat köra ner packningen till kajen, självklart på lastmoppe! Barnen fick hoppa upp och jag kände igen mig otroligt mycket i deras glädje. Det var verkligen semesterns höjdpunkt när man fick sitta eller ligga på flaket och sväva fram. Ljuvligt! Ännu roligare var det nästan när man fick börja köra.... yeee hooo!
Planen var att vi skulle åka hem med sista båten men då vädret inte blev bättre så beslöt vi oss för att ta en tidigare färja hem. I en hel familj med tidsoptimister blev det såklart kaos i slutet och för att vi inte skulle missa båten fick pappa skjutsa även mig och Jojjo på moppen. LYCKA!!!
Vi hittade tillbaka till bilen utan problem och resan hem gick smärtfritt. En liten felkörning men annars helt galant. Jag gillar verkligen att köra bil... jag blir inte alls lika trött då som när jag är passagerare. En härlig, smått nostalgisk minisemester som blev ungefär som jag trodde :)
Resten av sommaren blir det någon dag här och var... inte helt fel det heller.

Inga kommentarer: