söndag 19 september 2010

Stolt & taggad

Den 9-10 januari 2010 var det en utbildning på Arena Älvhögsborg i kettlebell. Spartan kettlebell (http://www.kettlebells.nu/) stod för programmet och vi var väl cirka 25 deltagare som slet som djur i två dagar.
Skitkul!
Efter utbildningen pratade Olof Elwin (utbildaren) med mig, Linda Lönn Blom & Daniel Haag om att de under vintern 2010 ska försöka få till ett SM i kettlebell för första gången och han tyckte att vi skulle delta i sådana fall. Vi blev lite smickrade alla tre och pratade om det några veckor efteråt. Ingen tog tag i det. Någon eller några månader senare kom ett mail med info om att det kommer bli av, att det kommer vara tre kval innan och att man ska tillhöra en klubb för att deltaga. Jag blev riktigt sugen men kände att jag inte ville ställa upp själv. Linda ville inte och Daniel var osäker så diskussionen dog ut igen.

När Daniel kom tillbaka efter semestern stod vi och pratade i receptionen och då råkar han "försäga sig". Han hade anmält sig till kvalet i Uddevalla och börjat öva under sommaren.
Attans! Jag blev sugen på nytt men kände att drygt en månad var alldeles för kort tid att ladda inför ett sådant event. Det kändes lite surt och jag kunde inte riktigt släppa det helt och hållet. Jag behöver en utmaning, ett mål med min träning.

I måndags trotsade jag min förkylning och bokade in en tid med Daniel på gymmet för att provköra tävlningmomentet; så många longcycle som möjligt på 10 minuter med ett handbyte(förklaring och filmklipp kommer i kommande inlägg). Vi körde igång och svetten sprutade. Jag fick in 136 st och kände mig ganska nöjd med tanke på att den som fått bäst i kvalen hittills har gjort 145 st. Jag blev dock lite orolig för min teknik då jag gör hard style med dead lift (?) istället för att svinga upp den i rack. Gick hem och mailade Olof som skrev tillbaka att man måste svinga. Skit också! Tappade gnistan och insåg att jag får lägga ner. Galen träningsvärk i underarmarna gjorde att jag heller inte kunde öva in en ny teknik under veckan.
Torsdag runt 23.30 loggar jag in på hemsidan och läser på om vad som gäller, kikar på en massa klipp på youtube och trotsar allt sunt förnuft och ANMÄLER MIG!!! Arrghh!
Lördagen kom väldigt snabbt och jag hoppade in i Daniels bil runt 12-tiden.
Vi hittade rätt direkt, parkerade och gick in på gymmet som låg i hörnet på ett stort hus. Det enda som påvisade att det var där man skulle gå in var en gatupratare utanför huset. Kändes lite småskumt med gallergrindar och kala väggar utan någon välkomnande inredning. Man har blivit otroligt bortskämd på Arena Älvhögsborg. Vi hade i varje fall kommit rätt och fick anmäla oss i sekretariatet där det även var invägning. Spännande när man lagt på sig dryga 10kg på ett år!
Vi var tidiga men ju mer klockan blev desto fler ramlade in och totalt blev vi 17 tävlande.
Det hela började med en regelgenomgång och lite teknikinformation. Gör ni så här är det NO COUNT, gör ni så här är ni DISKADE osv. Jag blev lite småsvettig och undrade vad jag hade gett mig in på? Hur skulle jag få till tekniken på 20 min övning framför spegeln?
Jag visade min teknik för både Olof & en annan domare med namn Markel. Den var godkänd men används inte på grund av att den är så energikrävande och de sa åt mig att jag gärna fick använda mig av den men att jag kommer att förlora på det. Jag övade på den nya lite grann men kände att det är säkrare att gå på den som jag provat två gånger än den som jag aldrig gjort. Pest eller kolera typ!
Tävlingen drog igång och vi arbetade oss igenom viktklasserna. Man är indelade i dam- och herrklass, viktklass (sin egen vikt) och viktklass (kettlebellens vikt). -60kg började, därefter -70kg och sedan var det dam +70 med 12 kg kettlebell. Man får som dam välja mellan 8-12kg. Jag gick ut i tävlingsrutan och fick ögonkontakt med den ena domaren, tidtagaren.
- Är tävlande redo?
- Öh, ja!
I samma stund som jag lyfte min kettlebell började svetten forsa fram. Jag började pumpa på och när jag inte hörde några no count blev jag taggad och öste på. När en minut hade gått kände jag mig stark och låg långt före mitt mål som var 14-15st/minut. Andra minuten gick bra, tredje likaså men då började jag bli orolig för min handsvett. Det kändes som att klotet skulle tappas när som helst, det rullade runt i min hand. Stress som i sin tur medförde ännu mer svett.... Inbillar mig säkert men det kändes som att det droppade från den fria handen. Hihihihi.
När 5 minuter hade gått hade jag gjort 75 st. Alltså 5 mer än min plan. Gött!
Fortfarande inga NO COUNT :)
Bytte hand och kände mig stark men väldigt glidig i handen. Jag fick ägna väldigt mycket kraft åt att inte tappa klotet och då tappade jag fokus på tekniken. Därav blev det några no count i följd och jag stannade upp någon sekund eller två för att koncentrera mig igen. Hittade tillbaka och körde på. Det hela slutade på 140 korrekta repetitioner och jag kände mig riktigt nöjd.
En härlig känsla att ha gjort det och nöjd att det gick såpass bra :) Jag kunde lika gärna ha blivit diskad på grund av min teknik eller ha tappat klotet.

Viktoria, en av deltagarna i min viktklass. Nedan, resultattavlan när damerna var klara.


3st av "åskådarna" kom fram och frågade om jag var tyngdlyfterska sen tidigare.... tydligen påminde min teknik om deras. Komplimang eller inte, jag har ingen aning men det verkade som att de tyckte att jag var stark i varje fall. Hmmm.

Andreas gick utbildningen på Arena Älvhögsborg samtidigt som mig & Daniel. 105 rep á 24 kg.

Coolade ner och bytte sedan om till torra kläder. Jag var fullkomligt pisseblöt, efter 10 minuter!
Cirka 80 minuter senare var det Daniels tur och han piskade mattan med de andra. Inte en enda no count och fick in 109 repetitioner med 24kg. GRYMT!!!
Jag hoppas på lite coaching från honom framöver :)

Strax efter 17 var kvalet över och vi fick lite allmän feedback. Tyvärr var en av deltagarna väldigt högljudd och skulle diskutera en massa annat.... ska inte gå in mer på det här eftersom inlägget redan blivit väldigt mycket längre än planerat. Speciella människor finns det gott om och det är väl bara att ignorera, det hade bara varit intressant att lyssna på domarna istället för en deltagares bakgrundshistoria.Jag fick lite träningstips av Olof som peppade mig med att jag kommer klara otroligt mycket mer om jag byter teknik. Han tycker att jag ska köra med 16kg eller kanske till och med 20kg för att tvinga fram rätt teknik. I detta första SM, där de provar sig fram, finns inte de viktklasserna med men 2011 ska de köra på "riktigt". Det innnebär alltså fler grenar och fler viktklasser. Kom vi vidare?
Jag tror det.
Det är ett kval kvar, Stockholm, och blir det tokbra resultat där så kanske vi åker ut men både jag & Daniel presterade bra och borde har flera deltagare "bakom oss".

11-12 december är det dags i sådana fall. På stora Expo-scenen under Fitness-festivalen i Göteborg på Svenska Mässan.
TAGGAD TILL TUSEN!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud människa! Du är ju göööör bra. Har aldrig provat kettlebell, men det verkar asjobbigt. Lycka till nästa tillfälle :-)

alexandra sa...

Å va duktig o stark du är!! imponerande i u-a:-)
Heja heja!!

Alexandra (Daniels)

Pappi coolo sa...

Tack! Alexandra du kan vara stolt över din man. Han är grym och jag hoppas på teknikträning med hans coahing. Du som är anonym... testa. Det är en ljuvlig träningsform. :)