fredag 1 oktober 2010

Första kettlebellträningen

Efter ännu en orienteringsdag vid skidstugan mötte jag idag upp min kettlebellkompanjon Daniel på gymmet. Vi hade bestämt träff för att äntligen få till ett gemensamt teknikträningspass. Daniel är ju seriös och har koll på hur han vill lägga upp träningen inför SM men jag har verkligen ingen koll och helt plötsligt är dagen här.

Idag övade jag på softstyle-sving, clean och slutligen long-cycle. det gick faktiskt helt ok men det känns som att jag fuskar. Det är inte alls så jobbigt som den jag brukar köra... vilket är också är meningen. När jag hade fått in tekniken någorlunda hämtade vi GYMBOSSEN (en klocka som piper på bestämda tidsintervall). Ett grymt bra hjälpmedel när man vill träna upp en jämn rytm.

Vi körde:

  • 2 min / arm med pip var 5 sekund. Jag på 16 kg, Daniel på 24 kg.
  • 1 min / arm med pip var 4 sekund. Jag på 16 kg, Daniel på 24 kg.
  • 1 min / arm med pip var 5 sekund. Jag på 20 kg, Daniel på 32 kg.
  • 1 min / arm med pip var 6 sekund. Jag på 20 kg, Daniel på 32 kg.

Här ser ni ett litet filmklipp från vår första träning. Hoppas verkligen att vi får till fler för detta var nyttigt. Planen är att köra tungt ett tag för att få till rätt teknik och när den sitter ska jag gå ner på lite lättare vikt igen och börja mata tempo. NU SKA COMBATEN ÖVAS IGENOM EN SISTA GÅNG - PREMIÄR IMORGON!!

Inga kommentarer: