fredag 18 mars 2011

Yoga

Jag har aldrig riktigt fastnat för yoga, har heller inte givit det en chans. Förra terminen lovade jag mig själv att regelbundet utföra BodyBalance och jag höll i det ett bra tag. Sedan kom en period då allt inträffade på onsdagar runt 19-tiden och jag kom ur det. Har ännu inte hittat tillbaka.
På torsdagens eftermiddagar har jag 3 lektioner i sträck med årskurs 6 och i förra veckan tog jag ett beslut. Jag skulle prova att köra yoga med dem. I syfte att de ska få se vad det är, man hör talas om det en hel del och att jag tror att flera av elevernas föräldrar utövar det på sin fritid. Jag har aldrig haft det förut eftersom jag inte tycker att jag kan, men man måste våga gå utanför sin trygghetszon ibland. Jag kan ändå tillräckligt för att visa några vanliga övningar/positioner på ett lättsamt sätt i skolmiljö. Jag är glad att jag provade, det gick kanonbra! De kämpade på så gott det gick, vi fick en hel del glada skratt och de fick en insikt i hur man kan träna lugnt, men jobbigt.
Jag fick ett mail igår kväll från en av mentorerna i år 6 och hon sa att eleverna varit på väldigt gott humör när de kom tillbaka från idrotten och att de hade visat henne kobran, katten, trädet och solhälsningen. Hihihihhi, åh så kul!
Jag tyckte faktiskt själv att det var rätt så behagligt och nu är jag lite laddad för att återuppta min egen smidighetsträning... BJJ kanske är ett sätt, även fast det inte är så lugnt?
Det är väldigt olika storlek på grupperna. Här testar vi vågen/vaggan (?) med den lilla gruppen.
Lektionen avslutades med lite lättvindig massage på varandra. De är så goa mot varann och de såg ut att tycka det var väldigt skönt även om några nöp hårdare än andra. Kul när man kan känna sig så nöjd när man går hem från jobbet.



Inga kommentarer: