onsdag 27 april 2011

Spelkväll

Jag älskar att spela sällskapsspel och har under åren samlat på mig ett antal.
Tyvärr blir det inte att man spelar så ofta, varför vet jag inte men de glöms väl bort där de står i garderoben. Oftast så ses man också i festliga sammanhang och då blir det för "rörigt" för att sitta ner och spela fokuserat och gå igenom regler m.m.

Jag tröttnade på detta och bestämde mig för att ha en renodlad spelkväll.
Jag drog till med långfredagen och mailade ut inbjudningar. Gensvaret var stort och i fredags samlades 9 spelglada själar at my place.
Vi började kvällen med att äta lite mat och jag som inte är någon mästerkock slet under torsdag kväll och natt för att få ihop något smaskigt. Det blev 3 olika pajer med sallad, dressing, och digestivekex. Kycklingpajen hade jag gjort tidigare men ruccolapajen och pajen med aubergine, tomat och mozzarella var nya. Jag blev nöjd och jag tror att även gästerna tyckte det var gott. Bäst betyg fick ruccolapajen :)

Efter maten hade Jojjo gjort en kladdkaka med daimbotten och någon chokladkolasmet.... farligt gott, speciellt med lite grädde och jordgubbar på. Vi njöt!
När maten fått sjunka lite drog spelkvällen igång och vi hann med 4 spel.
1. Kampen mellan kvinna och man
Vi ska nog aldrig mer spela det för vi blir lika upprörda varenda gång. Det är galet ojämn nivå på frågorna. Tydligen ska killar inte veta någonting om mat, hem eller hygien. Enligt detta spelet så kan de bara actionfilmer och bilar. Grrrrr. Behöver jag säga hur det gick.
2. GalenPanna
Alltid lika roligt. Man blir frustrerad, tycker att alla andras personer och platser är hur lätta som helst och kan inte alls förstå medspelarnas ledtrådar, förrän efteråt när man väl kommer på vem man har i sin panna :)
3. Brainstorm
Nytt spel för många av mina gäster. Vi insåg rätt snabbt att vi borde varit i lag istället för individuella tävlande för det tog väldigt lång tid. Roliga ämnen och en hel del skratt när man tog på sig glasögonen... men lite segt att vänta på sin tur. Next time - teamwork.
4. Upp till bevis
Efter att ha blivit lite trötta och såsiga i soffan avslutade vi med ett lite mer fartfyllt spel. Upp till bevis har 4 olika kategorier: tala baklänges, gemensamma nämnaren, kropp mot kropp och bilda ord. Kanonroligt spel som fick högst betyg av mina gäster. Roligast var nog kropp mot kropp-kategorin där man fick utmana sin fantasi och rörlighet.
Johan Bergman blev den totala segraren då han deltog i flest vinster. Grattis till honom!
Vid midnatt drog sig gästerna av hemåt och med en behaglig känsla i kroppen började jag städa undan. Det är underskattat att dra ihop kvällar för umgänge. Det behöver inte alltid vara fest eller speciella tillfällen för att man ska ses. Man ska bara göra det! Enkelt och trevligt är nog det bästa receptet... med en touch av härliga personer såklart! Det blir kryddan på grytan?!

Inga kommentarer: