onsdag 2 november 2011

TKSK - första rankningstävlingen

I söndags hade TKSK, Trollhättans Kettlebell Sport Klubb, sin första tävling. Klubben har inte kommit igång på riktigt ännu och tävlingen var ett sätt att väcka folks intresse samt visa hur man kan tävla i kettlebell. Deltagarna fick välja om de vill köra longcycle eller biathlon (jerk+snatch). De fick också välja vilken vikt de ville tävla med och om de ville göra rankningsförsök som krävs för att få vara med i SM.
Åskådare - imponerade eller skeptiska??

Fahreta imponerade. Andra gången hon provade att köra longcycle och hon fick till 133 reps med 12 kg. Grymt bra! Hon lyckades ranka sig och nu har jag någon att träna med inför SM.
Det behövs - jag har provkört totalt 3 gånger sedan förra året... bra uppladdning?
På SM är målet att Fahreta kör med 16kg och jag med 20kg.
Jag blev rankad när jag var på utbildning i Motala. Då gjorde jag såpass många repetitioner med 16kg och jag fick benämningen CMS - Candidate Master of Sports. För att ranka sig hägre måste man delta i en nationell tävling och jag kunde alltså inte göra ett nytt försök på denna tävling. Jag bestämde mig ändå för att göra ett första försök med 20kg. Man måste ju börja någon gång liksom. Tidigare har jag provat att köra 1-2 min per arm på mina gruppträningspass så jag var väldigt skeptisk till 10 min.
Det kändes bra till en början men efter 3 min höll klotet på att glida ur höger hand så jag bytte till vänster som är min starka sida. Jag höll ett jämnt tempo på 11 reps/min och det kändes alldeles lagom. När det närmade sig 7 min tänkte jag att jag kunde kasta på mig några sekunders vila i rack - det förstörde allt. Jag kan inte stå i rack och jag kan inte vila. Jag kom ur rytmen och gjorde bara två repetitioner till innan jag fick ställa ner klotet.
Slutade alltså på ca 7 min och gjorde 77 reps.
Jag är nöjd med tanke på att det var första försöket men jag inser också att det är dags att träna om det ska bli någon prestation på SM. Har en titel att försvara och sporten har växt en hel del det senaste året. Spännande!
Daniel var domare och han skötte sitt jobb galant. Han gav även deltagarna en hel del coachingtips innan och efter tävlingsmomentet. Bra reklam för klubben!
Naprapaten Mathias Brunberg kom förbi och gjorde ett försök. Bra teknik och med lite träning kommer han långt. Tror han blev rätt så taggad faktiskt, hihihihi.
Är ni nyfikna på kettlebell som sport? Kontakta mig via en kommentar här nedan! Sofia

2 kommentarer:

Catarina sa...

Du har så snygg teknik!

Pappi coolo sa...

Tack ska du ha :)