söndag 13 december 2009

I taket lyser stjärnorna

Igår när jag hade skrivit mitt sista inlägg så kröp jag ner under täcket med boken jag började läsa i fredags: I taket lyser stjärnorna. Den är en av de fem romaner jag analyserar i min uppsats och jag ville uppfriska mitt minne trots att jag läst den tidigare. Visst, det är en ungdomsroman men jag rekommenderar alla att läsa den. Tar ca två kvällar om man är normalläsare och den är mycket gripande. Tårarna forsa ur ögonen på mig igår och jag fick lägga mig på mage för att inte få öronen fylla med "vatten".... snyft.

Idag är det istället massa ljus som lyser eftersom det är Lucia. Solen lös en liten stund på förmiddagen så det är en härlig dag. Var uppe hos mina söta syskonbarn som skulle lussa för oss.
Pluttisarna kom sjungandes nerför trappan i sina tomtekläder och vi fotade från alla håll och kanter. Zacharias måste ha pluggat julsånger varenda kväll för han drog den ena efter den andra. Saga blev lite blyg och kröp upp i mitt knä istället och sa: Ni är faktiskt mina gäster!
Sedan var det fika och highlife som vanligt. Försmak på julafton?

Inga kommentarer: