fredag 18 juni 2010

Precious

Jag är inne i en läsperiod och plöjer igenom roman efter roman. Ljuvligt!
För någon vecka sedan surfade jag runt på nätet och av en slump hamnade jag på http://www.cdon.com/ och där fick jag syn på en roman och en DVD med namnet Precious. Jag ögnade igenom baksidetexten och klickade hem båda varorna. Som svensklärare är det bra att ha ett lager av bok&film samt att jag gillar att göra jämförelser mellan dessa två medier.

I onsdags kväll öppnade jag boken men lade snabbt ifrån mig den då jag kände att risk fanns för mardrömmar. Blääää.
Igår tillbringade jag ca 2 timmar på utebadhuset på Älvhögsborg och där kändes det lite mer ok att läsa romanen. Jag började, och sedan kunde jag inte sluta. Äcklad, berörd, ledsen och arg vände jag på sida efter sida tills det var dags att gå hem. Tänkte sedan på innehållet hela dagen och väl hemma igen så fick jag plocka fram boken och tog mig då igenom sista kapitlet.
Kände mig tom när jag lade ifrån mig boken... ville ha mer. Ville veta mer. Det slutade lite för plötsligt för min smak. Ska bli spännande att se hur de tolkat den på film. Den har fått bra recensioner och är ny då den kom ut 29 januari 2010.

Vill inte avslöja för mycket och kopierar därför lite av baksidetexten för att ge er en liten hint:

"Jag fick gå om en klass när jag va tolv för jag fick barn med farsan. Det va 1983. Jag va inte i skolan på ett år. Det här kommer va mitt andra barn. Min dotter har Downs Syndor. Hon är eftebliven"

Precious Jones är en 16-årig analfabet som blir våldtagen av sin pappa, misshandlad av sin mamma och är osynlig för socialen och andra myndigheter. Under sin andra graviditet (med sin far) träffar hon en beslutsam lärare som hjälper henne att lära sig läsa och skriva. Det blir början till denna roman.

I den upplaga som jag har ingår även den engelska originaltexten och personen som har översatt romanen till svenska skriver inledningsvis att det är svårt att få exakt samma stämning då det är mycket slang och även en hel del stavfel. Är man haj på engelska uppmanar jag er att läsa den på originalspråket... jag höll mig dock till svenskan. Personligen tycker jag det är jättejobbigt att läsa "dålig svenska" med talspråk och stavfel men jag hade överseende med det i denna roman då känslan hade blivit helt annorlunda om Precious kunde skriva rätt.

Rekommenderar den med förbehållet att det inte är en feelgood-roman, tvärtom. Man mår sämre av att läsa den men samtidigt får man insikt i ännu ett tragiskt människoöde och det är aldrig fel. Om inte annat så inser man hur bra man själv har det och att de problem man anser att man har inte betyder något!

1 kommentar:

sevim sa...

åååå, den här boken vill jag gärna låna! kanske kan få ta med den till turkiet om det är ok?