tisdag 6 juli 2010

RETRO

Jag har typ lite semester måndag, tisdag och onsdag. Egentligen skulle Pernille ha varit här på besök nu men vi har flyttat det till i augusti. Därav tre dagar utan stora planer.
Igår fick jag gjort en massa ärenden under dagen och sedan gick jag ut och sprang en runda med Jojjo & Maria. Tanken var att vi skulle ta hela Kraftprovet men mina hälsenor/vader krampade nästan konstant så vi bröt efter halva och gjorde massa övningar i gräset istället. Helt ok det också men det är ju löpningen jag måste öva på. Blir väldigt orolig också när jag har ont... tänk om det inte släpper?? Får kontakta min käre kollega Mathias Brunberg och se om han vet vad det kan bero på.

Igår kväll skulle jag minsann inte gå och lägga mig. Semester innebär att man ska vara vaken länge, eller? När jag var klar med bloggande, mailande, räknande osv så satte jag mig framför tv'n istället för att krypa till sängs. Ner under en filt, på med glasögon och play till en film jag inte sett på X antal år. En favorit i yngre år som jag för ett tag sedan blev tvungen att klicka hem från internet. ELDSTORM (Backdraft).
Det är lite komiskt när man kollar på filmer som man tyckte var bra förr eftersom man ser helt andra saker nu och tänker på ett annat sätt. Att kvalitén blivit ganska mycket bättre behöver jag väl knappast nämna. Jag var medveten om detta innan jag tryckte igång filmen men till min förvåning så håller den fortfarande. Visst, det syns att den är inspelad för längesedan med tanke på utrustning, kläder, frisyrer m.m men den funkar absolut.

ELDSTORM spelades in 1991 och är en actionthriller. Kurt Russell & William Baldwin spelar två bröder som i unga år förlorar sin pappa i en brand han försöker släcka. Självklart har detta satt sina spår och de båda bröderna väljer att bli brandmän. Stephen (Kurt Russell) "brinner" för sitt jobb och gör allt för att vinna över elden. När Brian (William) är färdigutbildad hamnar han på samma station som sin storebror och deras olikheter blir än mer tydliga. När en rad mordbränder inträffar får de bortse från sina konflikter och arbeta tillsammans för att lösa problemet.

Jag tyckte som sagt att den var riktigt bra på 90-talet men jag tyckte den var precis lika bra igår. Lite kärlek, lite mystik, lite action, lite konflikter och självklart massa tårar. Se den om ni inte har gjort det.

Inga kommentarer: