måndag 9 augusti 2010

HEMMA

Mina tre dagar av semester och jag är nu hemma igen efter en liten minisemester by boat. Birka Paradise har tagit mig och Jojjo från Stockholm till Visby och sedan hem igen. Jag ska i veckan skriva lite inlägg om vårt äventyr men idag orkar jag faktiskt inte. Vi tog nattbussen hem igår och har således sovit lite halvtaskigt på en buss från 22.45-05.50. Vi trodde den skulle vara typ tom så att vi kunde bre ut oss i vart sitt säte men OJ så fel vi hade. Bussen var smockfull så vi kunde inte ens sitta bredvid varandra. Det gjorde i och för sig inte så mycket då vi sov nästan hela vägen. Nacken protesterade emellanåt och då var det bara till att byta sovposition.

06.07 gick tåget vidare från Göteborg till Trollhättan och denna korta sträcka gjorde att resan avslutades på ett tråkigt sätt. Grrrr, inte mycket positivt att säga om SJ just nu och de kommer få ett argt "litet" brev ifrån Pappi kan jag lova. Jojjo skulle vidare direkt till jobbet så hon passade på att sova lite till på tåget. Jag ställde alarmet för att försäkra oss om att inte sova oss förbi Trollhättan. När klockan ringde och jag vaknade så hade vi inte ens kommit halvvägs. Vi stod still!! Någon hade stulit koppar från tågbanan så vi kom inte vidare... va?? Jag förstod ingenting men vi stod där i ca 40 minuter. Jag brydde mig inte ens om att väcka Jojjo för jag ville inte stressa henne ytterligare.
När vi väl kommer till Trollhättan reser vi oss upp, packar på oss alla väskor och kommer till dörrarna precis när de går igen. Vi trycker på dörrknappen men ingenting händer, vi trycker igen och igen och igen utan resultat. Paniken kommer smygande och jag börjar springa igenom tåget och trycker på varenda dörr med samma framgång. Längst fram (vi var såklart längst bak) hittar jag en menlös konduktör som inte är till någon större hjälp. När han väl inser vad det är jag säger så går han långsamt fram till lokföraren för att be honom trycka på knappen eller nått. Precis då börjar tåget rulla och han vänder sig om till mig och säger att nu är det tyvärr är försent. VAD I HEL__!! Jag blev vansinnig och frågade hur han hade tänkt att vi skulle komma i tid till jobbet nu.
K (konduktören): Ja, ni får väl byta till nästa tåg i Öxnered?
J: Jasså du, när går det då?
K: Ingen aning men vi kan ju inte släppa av er här i skogen.
J: , men ni kunde ju ha stannat direkt när jag sa till eller inte stängt dörrarna efter 1 minut när man har packning med sig.
K: Det kan ju inte jag se när jag är längst fram förstår du väl.
J: Jag har märkt det nu men vad skulle vi göra? Hoppa av tåget utan packningen?

Gick stampande och suckande tillbaka genom hela tåget och berättade beskedet för Jojjo. Inte några glada miner precis. Ringde sedan och väckte mamma för att se om hon kunde hämta oss i Öxnered. Hon erbjöd sig istället att betala taxi. Tror inte hon vet var Öxnered ligger, hahaha.
Öxnered är en jäkla håla med en rondell typ. Inte en buss, taxi eller liknande så långt ögat kunde nå och jag bubblade inombords.

J: Så nu är vi i Öxnered, vad gör vi nu?
K: Inte vet jag.
J: Går det att få tag på taxi härifrån? (Trollhättans taxi hade ju dröjt för länge)
K: Inte vet jag, ni får ta nästa tåg.
J: Kan du meddela dem att vi kommer med då så att de inte tar betalt för oss?
K: det kan jag inte. Hejdå!
Sedan stängde idioten dörren och tåget åkte iväg.


&#!%//(#grr¤¤¤#"idiot=!"¤!!!


Muttrade ännu högre och ringde mamma igen och meddelade att vi fick ta tåget som gick 08.01.
Tåget kom i tid och vi hoppade på, laddade till tänderna med förklaringar om någon skulle kräva oss på pengar. De gjorde de inte och vi hoppade av i Trollhättan med lite bättre humör. Powerwalk hem och upp i lägenheterna med 10 minuter kvar tills Jojjo behövde cykla till jobbet.
Puh! Jag kunde ta det lite lugnare. Packade upp och åt frukost innan jag snabbade mig till SG för att jobba. Sevim var redan där och vi hade missförstått varandra. Jag var ledig!
Inte mig emot om jag ska vara ärlig. Galet trött efter helgen och hemresan så efter en timmes tjöt om allt och inget gick jag hem igen och har väl egentligen mest sovit och övat Combat.


BodyCombat-passet idag var grymt. Över 30 deltagare, immiga rutor, liter av svett och massa energi. Ljuvligt! Kanske var det tack vare SJ jag hade det där lilla extra. Gött i varje fall, det var ett tag sedan.
Nu ska jag börja kolla igenom (och rensa) fotona från resan. Drygt 350 bilder klickade jag in så det tar nog sin lilla tid. Håll utkik här på bloggen de kommande dagarna.
Klockan 06.40 stensov Jojjo på tåget, ovetandes om vad som skulle komma att ske ;)

1 kommentar:

CaTTis sa...

Hej och hå, här hittar jag dig i "lilla" bloggvärlden...=P Usch vilken jobbig tågresa ni ser ut att ha haft! =/ Men vilken tur att ni hann hem!

Ville bara påpeka att DU höll ett grymt Combat pass och det kändes som att man hade 10ggr mer energi än vanligt! Riktigt gött!

Ps. Pirates of the Cariben låten - I love it! =)