tisdag 12 oktober 2010

Graffiti

Ibland förstår jag mig inte på mig själv. Jag har i stort sett ALDRIG nagellack på mina fingrar (eller tår) och om jag någon gång får för mig att göra ett försök så blir det en transparant färg eller kanske lite pärlemor. Igår svängde jag in på Åhlens efter jobbet och fick syn på Isadoras höstnyhet; Graffiti Nail Top. Jag läste om detta i Cosmopolitan i somras och för ett tag sedan hade min vän & kollega Ingrid målat sina naglar i en av kombinationerna. Jag har varit lite sugen och nu slog jag alltså till. Det fanns bara en "överfärg", vit, så den fick det bli. Sedan stod jag och valde mellan en del "underfärger". Det slutade med att jag köpte en grön färg "In the army" och en guldig, "Gold sparkles.
Hur funkar detta då?
Jo, man målar naglen som vanligt med en basfärg och låter den torka några minuter. Därefter tar man flaskan med Grafitti Nail Top och målar uppepå. Efter cirka 30 sek krackelerar/spricker den övre färgen och det blir som grafitti. En rätt rolig idé, ungefär som i "Tomtarnas julverkstad" när de målar med schackfärg.
Lite upprymd slog jag mig ner vid bordet och började måla med den gröna färgen. Världens största pensel och trots mina breda (men väldigt korta) naglar så målade jag utanför på varenda finger. Såg sådär ut... speciellt på vänster hand där jag fått måla med min höger. Noll koll!
Jag tog lite aceton på en tops och torkade försiktigt runt varande nagel... pust, stånk, stön. Redan trött på skiten!
Trodde det hade torkat och målade på det vita, med lika bred pensel och lika mycket färg utanför. Grrrrr. Det vita torkade och det vita sprack... små fina sprickor på ena handen och breda typ klumpar på andra. Inte vidare snyggt, om man säger så. Det såg ut som att jag hade skavt bort färg lite här och var.
Det tog väldigt mycket längre tid än planerat och jag hann inte ta bort det innan mina pass.Tänkte också att jag kanske vänjer mig vid att fingrar som liknar björkstammar.
Det gjorde jag inte!
När jag kom hem och hade duschat så fick jag ta bort det. Det måste ha varit något som gick fel, för kort väntetid, för mycket färg, fel bas??
Jojjo kom upp på lite kvällsmat och jag visade henne vad jag skaffat. Hon blev sugen och testade guld som bas och den vita krackliga grejen. Inga problem och inget utanför! Det torkade så fint så fint och sprack jämnt och vackert på alla fingrar.I'm not made for it!!
Kanske var det för stora kontraster mellan mina färger? Borde jag ha köpt den svarta "toppen" istället? Borde jag ha struntat i det helt och hållet?

Inga kommentarer: