tisdag 9 november 2010

The Convention

Min lördag tillbringades i Göteborg på Gymnasium i Sisjön. Det var nämligen där som The Convention höll till. En heldag med träning för 895kr. Ljuvligt.
Jag & Bedros bokade i somras och sedan dess har även Ida, Kajsa och Fredrik från Älvhögsborg bokat in sig så vi var en liten Plus-klunga.

Lite småtrött när klockan ringde 07.00... brukar inte gå upp så tidigt på lördagar i vanliga fall. Är det roliga saker man ska iväg på så är det ok och jag låg inte ens kvar och snoozade. Packade klart väskan, åt frukost och gick bort till Butlers där Bedros skrapade rutorna på sin bil. Vi hämtade upp Ida och Kajsa och begav oss sedan iväg mot Göteborg. Jag hade skrivit ut en vägbeskrivning från www.eniro.se men den funkade sådär. Helt plötsligt var vi fel och visste inte riktigt vart vi skulle ta vägen. Jag satte igång min navigation på mobilen, betalade en avgift och fick guide via GPS. Vi kom rätt och hann i tid till första passet. Vi var på G - grym musik i bilen hade gjort oss taggade för en heldag med träning.

Första passet för mig och Bedros hette "Dance for life" och leddes av Oscar Jöback (f.d. Nilsson). Jag brukar aldrig hänga med på Step-up på convent eftersom de gör det där lilla extra och har rätt så mycket snurrar och ojämna takter m.m. Tycker dock om Oscar så jag bestämde mig för att ge det en chans. Och det är jag glad för. Jag hängde med bra, fick väl inte till samma goa stil som han hade men ändå. Jag är nöjd och inspirerad. Step är ju jäkligt kul alltså :)
Bedros gav järnet!
Lite dålig bildkvalité men så här kan det alltså se ut på en conventklass.

Man har 15 minuter på sig mellan klasserna och det är precis lagom om man bara ska byta kläder och ta sig till nästa sal. Vill man däremot hinna få i sig något ätbart och prata med sina kollegor eller andra spännande människor så är det alldeles för lite tid.
Mitt nästa pass var "Kettlebell extreme" med Monica Björn. Det är spännande att se hur denna träningsform presenteras på andra "anläggningar" och hur man valt att lägga upp passet.
Jag är helt klart nöjd med passet men jag saknade en ordentlig uppvärmning, vi gick direkt på svingarna och det är jag ovan vid. Roligt att man jobbade två och två och det kommer jag ta med mig till mina pass i framtiden. Det lades också mycket tid på "Turkish getup", en kanonbra övning men jag hade nog förväntat mig mer "nu kör vi" och spykänslor. Hihihihi. Passet avslutades med en galet jobbig magövning som jag måste öva upp mig på. Kul!
Lite djupa knäböj är aldrig fel :)

Enligt min beställning av klasser sedan tidigare så var nästa pass "Sport motions" - en typ av funktionell träning om jag förstod beskrivningen rätt. 3 minuter innan start ångrade jag mig, sprang och bytte passbiljett och flög in på BodyCombat istället. Det var smygrelease på nästa pass, BodyCombat 46, som vi ska på först den 11 december. Ett bra val av mig! Det var skitbra och Fredrik Andersson som hade passet var riktigt inspirerande. Jag kände mig dock lite mesig... mina rörelser ser inte alls lika kraftfulla ut som hans. I en av stretchövningarna skulle man liksom dra armarna neråt som i ett latsdrag och då spändes hans armmuskler mer och mer för varje steg - det händer ju liksom inte på mig. SUCK!!!
Smög fram kameran under stretchen... glömde helt bort det under passets gång.

Efter 3 pass var det hög tid för lunch. Ett späckat schema gjorde att vi kombinerade vårt matintag med en föreläsning. Ganska lång kö till maten gjorde att vi fick stressa lite och självklart tappade jag min sallad. En hel del flög ut på golvet men jag lyckades rädda kycklingbitarna. Slank in på Oscar Jöbacks (samma som hade step-upen) föreläsning om "Ordets kraft". Han studerar till samtalsterapeut och pratade en hel del om hur våra ordval kan påverka vår omgivning och i förlängningen våra relationer m.m
Härmed ska jag försöka att inte använda orden inte, måste, kanske m.m

Efter detta var det dags för "Fight night" med Ewa Björketun. En tuff tjej med mycket erfarenhet från boxning och kampsport. Jag hade grymt höga förväntningar då jag känner att jag behöver inspiration till mina boxingklasser. Återigen blev jag lite besviken på uppvärmningen... i mitt tänk så är armhävningar inte en bra uppvärmningsövning. Det märks att Ewa vet vad hon gör och hon pushar bra. Det märktes också att jag hade kört klasser innan för min kropp blev trött snabbt och eftersom vi alltid kör 1 minuts-tekniker på Älvhögsborg så blev 2 minuter väldigt länge för mig. Kul med lite mer fightinspirerat tänk även om jag nog inte kan använda det på mina pass här hemma. Stort tac ktill Fredrik som var en bra fightpartner och pushade klena mig när jag var nära att ge upp och börja flamsa.

Sista omgången med klasser stod jag & Bedros över och ägnade istället tid till att spana in anläggningen, ta en kopp varm choklad och prata lite med varandra och andra instruktörer, bl.a Åsa Fornander. Jättetrevlig tjej som kör mycket dansklasser. Har aldrig kört för henne men har hört väldigt mycket positivt. Hon tog ett foto på mig och Bedros som finns i hennes bloggFitness Magazine.

När vi satt och slappade som bäst i soffan fick Bedros syn på två massagefåtöljer. Utan att tveka gick vi dit, stoppade i 30 kr var och lade oss tillrätta. Jag tycker inte om massage så mycket men detta kanske kan vara något för mig. Man fick behålla kläderna på och det kändes som att "de knådande händerna" hittade mina ömma punkter... eller så var hela jag öm. Haahahaha. Vi låg där i 15 minuter och gnydde i kör. Åh, aaaa, ojojoj, aj... f_n, oh.
Välbehövligt konstaterade vi!
Ett lite fejkat leende... det gjorde ruskigt ont på vissa punkter men det får man ju inte visa!

När vi var klara med massagen var Fredrik & Kajsa klara på sitt cykelpass och vi hoppade in i bilen och tog oss hemåt. Musiken var lika bra men jag lyckades ändå slumra till några gånger. Bedros tog oss hem i säkert förvar och jag njöt av en lång, lång dusch där jag unnade min kropp en omgång av den ljuvliga Bodyscruben jag köpt från Thermal SPA. Lyx!
Fredrik & Kajsa var också nöjda med sin träningsdag.

Inga kommentarer: