måndag 31 januari 2011

6/30 Mål med träningen

Dessa skor fick alla som deltog i "The Nike Blast 2011"
Mål och mål... det känns som att jag mest tränat på för att jag mår så himla bra när jag får röra på mig. Jag blir väldigt rastlös om jag är utan träning en längre tid (några dagar) och för att slippa gå mig själv och andra så aktiverar jag mig.

Det sista året har jag faktiskt börjat fundera över det här med träningsmål. Jag har fascinerats av att man faktiskt går till en (eller flera) anläggningar år ut och år in utan att sikta på något speciellt. De som tränar i klubbar tränar ofta för lagkänslan, för att få vara med i nästa match eller för att vinna nästa tävling. I gruppträningsvärlden är det ensammare (för många, inte för alla), det är ingen tävling och man väljer själv vilka dagar och tider man ska träna.

Eftersom jag jobbar som instruktör så är självklart ett av mina mål att göra bra ifrån mig på mina pass och att hela tiden bli bättre i den rollen, både när det gäller pedagogik/utlärning och min egen fysik. Om jag orkar mer så orkar även deltagarna mer. En enkel ekvation!

Det senaste året har jag inte bara funderat på mål, jag har också förändrat min träning lite, lite grann. Jag faller dock lätt tillbaka i mitt gamla mönster.
Det jag har gjort är att jag har börjat utmana mig själv. Ett nytt mål är alltså att klara av/genomföra nya saker. Det kan vara av väldigt olika karaktär men det är ett sätt för mig att få variation och inte bara hänga i "gruppträningssalarna". Till exempel så köpte jag längdskidor förra vintern, tävlade i kettlebell och har börjat med lite Bodybalance och simning för att bli smidigare. Känner på mig att jag kommer ta fler beslut under våren.

Några nya mål ska vara:
- lägga på minst 2 röda vikter (utöver de jag har idag) på alla övningar när jag har styrkapass.
- utvecklas inom BodyCombat
- få bort de där gottiga kilona som fastnat lite här och var
- köra 300-passet på 20-22 minuter
- fortsätta med simningen
- komma igång med löpning (och vinna Bedros utmaning, hihihihi)
I lördags efter första dagen på "The Nike Blast 2011" försökte jag fota min nyinköpta prasselhood. Det gick sådär. Jag tänkte inte på att ansiktet skulle vara med så jag brydde mig inte ens om att ta energi till ett leende. Alltså; fokus på tröjan och inte mitt trötta, småsura ansikte!

1 kommentar:

Bedros sa...

Tack för en super helg pappi!!
Bästa konvent sällskapet och Medresenär i bil sällskap
man kan ha ( kanske inte det sistnämnda) hahha men i Götene vaknade du allt till liv ;-)

Kul med lite mål framöver, ska allt oxå sätta upp ett par, inte ngn NYÅRSLÖFTE grej, utan för min skull och för att jag vill..

Och lycka till i Nike plus tävlingen... Make yourself RUN