torsdag 24 februari 2011

Danmarksdagar - Århus


Århus (A) är Danmarks näst största stad och ligger på mellersta Jyllands östkust. Cirka två cm snett åt vänster på kartan ligger Skanderborg, där Pernille & Rajko bor. Det tar alltså inte så värst lång tid att åka dit med bil, vårt projekt på måndagen.

Vi började dagen med ett besök på Kähler & Friends där vi åt en god frukostbuffé med tallrikar och koppar från Kähler (www.kahlerdesign.com) Lite kul eftersom jag fick två muggar därifrån av Pernille i present. Jättefin design och massvis av härliga färger. Jag utökade med två små koppar till. Istället för att springa runt i köpcentret så strosade vi längs några gator inne i staden och det var väldigt skönt trots att vinden bet i kinderna och vi blev kalla in i ben och märg. Små stopp i olika små butiker och jag köpte lite smått och gott. Längsta stoppet blev såklart i en Nikebutik där köpet blev ett par nya sneakers. Ett par benvita med en grön swoosh kommer således klä mina fötter till våren. Joppi!!

Inne i en hälsobutik med mestadels ekologiska produkter köpte jag ett läppbalsam med honung samt två härliga tesorter, en med pepparmint och en med kamomill, citron balsam och manuka honung. Ser fram emot att provsmaka dessa :)
När blodsockret började falla slog vi oss ner i en härlig soffa på Joe & The Juice. En juciebar där de pressar ner frukter i en mixer en sekund efter du gjort din beställning. Galet fräscht. Pernille tog en Sports Juice; passion, äpple, apelsin och jag tog en Sex me up; äpple, passion och ingefära. De hade även lite varma mackor och smoothies m.m. Grymt gott! Sådant saknas i Trollhättan. Trevligt, nyttigt och gott. Enligt google så ska det ha öppnat ett Joe & The Juice på Kungsmässan i Göteborg under 2010. Dit måste jag gå nästa gång jag är där.
Plutten Matejo var på lika bra humör som vanligt och vi turades om att gulla med honom.
Efter shoppingen åkte vi och hämtade Anabella. Vi lekte lite med play-doh och lego medan vi tittade på Shrek på dvd. Lugnt och behagligt och faktiskt riktigt skönt. Det kanske är lite familjeliv jag behöver för att uppskatta lediga dagar?

Pernille är en duktig kock och varje dag blev jag bjuden på nyttig, hälsosam kost. Hon är mycket för det ekologiska och gör i stort sätt allt själv. Denna kväll blev det tonfik frikadeller med pasta pesto (egengjord pesto såklart). Riktigt smarrigt och jag ser fram emot att få recepten på detta och övriga två middagar; krämig tomatsoppa och grönsakspaj. Mums!

Inga kommentarer: