tisdag 19 april 2011

Jakten på chins

Jag nämnde för ett tag sedan att jag verkligen vill lära mig att göra chins.
En övning som gör att hela min kropp får blackout... jag kommer inte upp, inte det minsta.
Jojjo filmade mitt allra första försök men det är så pinsamt dåligt att jag inte vågar publicera det här. Kanske att jag gör det när jag väl kan, så att ni får se före och efter X antal veckor med träning.

Daniel Haag på Älvhögsborg är en riktigt duktig instruktör och självklart har jag vänt mig till honom för att få hjälp. Förra onsdagen hade vi vår genomgång och jag tror faktiskt att han blev rätt förfärad när han insåg hur dålig jag var. Han fick tänka om gällande övningsval ett antal gånger men till slut enades vi om något jag ska köra de närmaste två veckorna. Helst varje dag!
Vi har kört det en gång tillsammans, sedan skulle jag köra det minst två gånger innan måndag men det gick sådär, galen träningsvärk + många timmar på Hallevibadet stod i vägen.

I måndags skulle vi ha kört ihop igen och jag hade planerat att filma övningarna. Dels för att se hur tekniken ser ut men också för att kunna jämföra innan och efter... om det blir någon förbättring liksom. I söndags skadade Daniel sin lilltå på BJJ-träningen så han blir nog hemma hela denna veckan = jag körde själv. Det gick rätt bra men jag har en LÅNG väg kvar.
Försökte filma själv genom att placera kameran på maskinen bredvid. Det gick rätt bra på två av övningarna.... dock ej den första. Det får bli en annan gång.

1. Negativa chins med upphopp
Jag ska hoppa upp så att hakan kommer ovanför chinsstången och sedan hålla emot på vägen ner genom att koppla på RÄTT muskler (latissimus dorsi, teres major och nedre delen av trapezius). Låter väldigt lätt men jag fixar knappt en. Greppet känns fel, jag glider, jag kommer inte ens upp med hakan ovanför och de första 7 cm glider jag bara igenom utan att kunna hålla emot minsta lilla. Grrrrr.
2. Latsdrag
Jag ska köra 5 set med 5 repetitioner riktigt tunga latsdrag. För mig är det just nu 45-50 kg. När jag har någon som pushar eller hjälper mig på vägen ner så funkar det med 50 kg men om jag kör själv måste jag gå ner på 45kg. Gillar övningen men tror att jag lutar lite för mycket bakåt för att det ska bli till hjälp i mina chins.
Filmklippet är från andra gången jag provar detta program och min sista omgång med 5 x 45 kg.

3. Hängande rodd i Redcord-systemet.
Redcord har obegränsade möjligheter och jag tycker det är roligt att utmana sig i "vanliga" övningar fast på ett nytt sätt. I mitt miniprogram på vägen mot chins så kör jag hängande rodd. För tillfället så har jag handtagen i höfthöjd och jag tror att det är någon slags mellannivå. Ju längre ner de är, desto jobbigare blir det. Jag kör 3 set med 12-15 repetitioner och jag känner att det är en väldigt bra övning för mig som behöver öva mitt klena grepp.


Inga kommentarer: