onsdag 20 april 2011

4/30 En låt som gör mig ledsen

Godmorgon!
Dagens inläggsämne känns inte alls lika kul som det igår...
Det finns musik jag lyssnar på när jag är ledsen, för att bli glad igen men jag brukar intelyssna på musik som får mig att gå från glad till ledsen.

Det finns dock två låtar som får mina tårar att rinna längs kinderna.
1. Lasarettvisan
En låt som min mamma spelade för mig en gång på Koster. Hela familjen satt i soffan och det blev helt tyst. Vi lyssnade helhjärtat och när låten närmade sig slutet så bölade vi allihop. Inte pappa, han fnissade mest åt sina känsliga damer. Det spelar banne mig ingen roll hur många gånger jag lyssnar på den. Jag blir lika berörd varje gång.

2. Om du lämnade mig nu
För några år sedan jobbade jag på Sunwing som aktivitetsledare för barn, ungdomar och vuxna. Det var en härlig tid med många goa minnen. När säsongen på Rhodos var klar fortsatte min dåvarande pojkvän att jobba på Cypern och jag åkte hem för att arbeta som lärare. Vi insåg båda två att det vi hade inte var tillräckligt starkt för att fortsätta på distans så vi bröt med varandra. Jag kom hem, satt i bilen på väg någonstans och hade på radion. En ny låt av Lars Winnerbäck och Miss Li presenterades och jag höjde lite grann. Fick rätt snart stanna bilen för tårarna forsade i ansiktet på mig... jag förstod inte ens vad som hände. Antagligen kom känslorna över ett "misslyckat förhållande", som inte direkt kommit tidigare eller så är det bara låten i sig. Jag blir nämligen fortfarande berörd och det är inte på grund av den f.d pojkvännen.... det är bakom mig för väldigt, väldigt länge sedan. Jag upplever att låten handlar om den där oron man kan ha i ett förhållande, eller för att öppna sig själv och ge sig in i ett. Vad händer om det tar slut?
Huha... jag är nog hellre singel, den där oron är nog det värsta som finns.

Inga kommentarer: