onsdag 20 april 2011

"Repklättring"

Jag måste utveckla mitt grepp och mina "dragmuskler" och i ett försök till detta bokade jag imorse in mig i en gympahall på Granngårdens Motionshall. Jag idrottade mycket där när jag växte upp och anade att de skulle ha rep/linor/lianer.
Mycket riktigt, allt var sig likt, till och med doften - svett blandat med skurmedel. Lovely!

Jag har ALDRIG kunnat klättra i rep men fick för några dagar sedan för mig att det inte kan vara så svårt. Kollade in ett mycket pedagogiskt filmklipp på youtube och cyklade bort till Lextorp, mina gamla hemtrakter. Jag parkerade cykeln, gick ner i hallen, drog fram linerna, placerade en matta under och ställde fram en pallplint för att slippa hoppa upp.

Första försöken med "vanlig teknik" gled jag bara rätt ner utan att ens komma upp först.
Bestämde mig för att inte slita på mina stackars handflator utan började testa teknikerna jag spanat in på youtube. Jag fastnade för scoop and stamp (1.20 in i filmklippet + 3.42). Jag fick till några få kliv uppåt, men efter tre eller om det var max fyra så vågade jag inte mer... vad händer om jag ramlar ner? Rätt ner på pallplinten och blir liggandes där helt själv?
Jag börjar bli gammal och feg märker jag.
Jag tror faktiskt att rädslan är mitt största hinder + att repet snurrar hela tiden.
Bifogar två filmklipp. Ett på mitt 2:a försök och ett på mitt nionde försökt.
En liten förbättring har skett men man ser hur rädd jag är för att ramla ner, hahahaaha.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha vad du fegar ur på sista:)

Pappi coolo sa...

JAG VET!!! Jag är ju livrädd för att ramla ner :) Nästa gång får det blir X antal tjockmattor under och någon som kan ringa abulans!