söndag 22 maj 2011

Lördagsgodis

I fredags var det jag & min kollega Eila som skulle ha hand om Fridaskolans fredagsfika...
Efter ett mycket kort samtal bestämde vi oss för att bjuda på lördagsgodis, i form av hemmagjord snickers. Jag har gjort det tidigare utifrån ett väldigt gott recept från min Homie. Nu hann jag inte få tag på henne men vi hittade ett flertal recept på internet och fastnade för ett recept från www.recept.nu.
5 ingredienser är allt som behövs och själva bakandet tog kanske 15 minuter. Perfekt för en sådan som mig. Ju snabbare och lättare desto bättre :)
* 350 gram jordnötssmör med crisp (osaltat)
* 2 dl sirap
* 2 dl socker
* 9 dl corn flakes
* 200 gram ljus choklad

Jag började med att blanda jordnötssmör, sirap och socker i en kastrull. Hettade sedan upp innehållet medan jag rörde om... Ingen rolig syn, det började nästan fräta av sockerangrepp på tänderna bara av att titta på röran... Ingen nyttig grej detta inte.
När jag var nöjd med smeten så blandade jag den med cornflakes i en skål och sedan bredde jag ut massan i en plåt. Det var precis att den räckte så det kan nog vara bra att antingen göra lite mer smet eller att välja en mindre form.
Under tiden lät jag chokladen smälta i ett vattenbad och denna "sås" ringlades sedan ut över cornflakesmassan och jag försökte få den så jämn och heltäckande som möjligt. Även här upplevde jag att det hade varit bättre med mindre form eller mer choklad :)
Det färdiga resultatet! Det ser alltid lite trevligare ut när man pudrar med florsocker.
Jag hade friidrott hela fredagen men enligt Eila så var lördagsgodiset uppskattat. Det blev några få bitar över så när jag kom till jobbet fick jag också provsmaka. Mums! Dessa kommer jag att göra fler gånger.... riktigt smarriga, speciellt kalla.

Inga kommentarer: