onsdag 18 maj 2011

Proteinbar

Jag är inte så mycket för tillskott av olika slag men vissa dagar är det rätt så smidigt att ha med sig en bar i fickan. Idag var det en sådan dag. 9-13 har vi haft skattjakt med alla elever i år 1-8 och jag har således stått på en station hela dagen och inte haft tillgång till mat. För någon dag sedan fick jag syn på Gainomax nya proteinbars och jag slängde ner en toffee i kundvagnen. Perfekt att ta med ut i naturen idag!
Jag tyckte inte den var så himla god och kommer nog inte att köpa den igen. Hungrig som jag var så åt jag såklart upp den, men jag suktade efter riktig mat. "Gainomax Protein Bar är en bar med mjuk konsistens och högt proteininnehåll som passar bra efter träning eller som ett proteinrikt mellanmål". (www.gainomax.se)
GAINOMAX - PROTEIN BAR TOFFEE
Näringsinnehåll per portion 60g:
Energi 230 kcal
Protein 20g
Kolhydrater 22g varav sockerarter 16g
I helgen när jag var på utbildningen i Motala behövdes det lite extra energi vid två tillfällen och då provade jag den måltidsbar som de säljer på Spartan Gym. Den kommer ifrån Great Earth's serie ORKA och var riktigt god. Inte för söt och perfekt konsistens. "En "all-round" bar med både energi och protein. Orka Måltidsbar passar som mellanmål eller när du bara vill äta något gott och nyttigt. Alla våra Orka -produkter baseras på naturliga råvaror. Smal: French taste med överdrag av mörk choklad". (www.orka-nu.se)

ORKA MÅLTIDSBAR
Näringsinnehåll per 100g:
Energi 370 kcal
Protein 25g
Kolhydrater 45g

Ni får själva avgöra vilken som verkar bäst i ert syfte men för mig som inte äter dem så ofta och som mest vill ha det som en ersättning för mat när jag är på språng så faller det naturliga valet på måltidsbaren från ORKA. Har tyvärr inte sett den i någon närliggande affär och kommer inte orka beställa hem sådant från nätet.
Någon som sett dem? Rekommenderar ni någon annan bar?

2 kommentarer:

anna sa...

Jag gör egna proteinbars. De köpta är bara godis med proteiner i. Här har du ett bra recept:

http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/2011/02/14/proteinbar/

Anonym sa...

hej pappi :=) alltid kul att läsa sin blogg ;))) Orka proteinbars finns att köpa i hälsobutiken som ligger när mot kanalen när man går från Butlers ;) så du vet i fall du ville ha mera ;)/fahreta