måndag 16 maj 2011

Spartan kettlebellinstruktör 2, certifiering

Vaknade tidigt och förväntansfullt till utbildningens andra dag. Trots att jag inte tyckte att vi hade tränat så mycket första dagen så var jag lite mör i kropp och knopp. En liten tendens till valkar i händerna påminde mig om att det nog var väldigt klokt och välplanerat att inte köra stenhårt dag 1 om man ska kunna hålla i klotet dag 2. Checkade ut från hotellet och promenerade hela 3 minuter bort till gymmet. Under dagen diskuterade vi sportspecifika träningsupplägg och felkorrigering samt utvidgade vår övningsbank. Mycket trevligt och bra!
Jenny fick agera "okunnig kund" och vi fick tillsammans korrigera henne för att få hennes tekniker så korrekta som möjligt. Aldrig fel att öva på sådant... man vill ju vara smidig så att kunden/medlemmen inte tar illa upp.
På söndagen fick vi även en chans att passa på att försöka ranka oss. Självklart anammade jag den och jag såg det främst som en utmaning i att ge mig på long cycle med 16 kg, något jag inte provat tidigare... i varje fall inte i 10 minuter.
Första halvan av tävlingen flöt på utan problem. Jag höll ett väldigt lugnt och stabilt tempo och fokuserade på att få till soft style och riktiga jerks. Det kändes riktigt bra och jag höll i 10 minuter utan större problem.
Elna Elwin är ruggigt duktig och hon verkar ligga i hårdträning. Hon rankade sig som CMS i long cycle och piskade in galet många reps. Imponerande.
Yiiihoo! Här fyller jag i min blankett som ska ska intyga att jag rankat mig som CMS i kettlebell long cycle . CMS = Candidate Master of Sports. Syns inte så bra kanske men i pärmen står det att man då ska klara 110 reps med 16 kg och jag gjorde 122 reps. Väldigt nöjd och framförallt taggad till att börja träna inför MS (master of sports). Då ska man på 10 min klara 100 reps med 20 kg. Helt omöjligt kan det väl inte vara?
När tjejerna var klara var det grabbarnas tur. 3 killar valde att ta tillfället i akt och de kämpade på riktigt bra. Esben imponerade med att klara sig in på rankning... han ser inte så stark ut men skenet bedrar. Grym kroppskontroll och muskelkontakt.
Halvvägs in i tävlingen.... 5 minuter kvar!
Gyula är rätt så mycket större och för honom är utmaningen att orka syresätta alla muskler under 10 minuter. Tidigare har han brutit halvvägs men denna söndag höll han ut och fick nytt personbästa. Bra jobbat!
På söndagen fick vi göra ett fystest inom GS (Girevoy Sports) som innebär att man har 20 min på sig att göra följande:
- Snatch 20 + 20 reps, knäböj 40 reps, clean 20 + 20 reps, enarms jerk 20 + 20 reps
- Snatch 15 + 15 reps, knäböj 30 reps, clean 15 + 15 reps, enarms jerk 15 + 15 reps
- Snatch 10 + 10 reps, knäböj 20 reps, clean 10 + 10 reps, enarms jerk 10 + 10 reps
- Snatch 5 + 5 reps, knäböj 10 reps, clean 5 + 5 reps, enarms jerk 5 + 5 reps

Jag valde en 12kg kula eftersom jag var lite trött i händerna efter rankningen. Jag höll ett jämnt tempo och blev klar på 15 minuter. Ska göra det om ett tag igen när jag blivit duktigare på snatch, jag känner mig inte helt säker på dem så de flyter inte lika bra som övriga övningar. På bilden sliter hela gänget!
Första gänget som gått certifieringsutbildningen i kettlebell. Inom en vecka ska den teoretiska slutuppgiften vara klar och blir den godkänd så får vi våra certifieringar.
Håll tummarna för mig :)
Spartans gym- och träningslokal är inte jättestor men det finns galet mycket rolig utrustning.
Senaste tillskottet i min lilla kettlebellfamilj, nu har jag tävlingsklot i vikterna; 12, 16 och 20kg. Får se när jag orkar börja svinga längre serier med denna. Ska faktiskt försöka följa ett upplägg på 10 veckor som står i manualen vi fick på utbildningen. Mer om detta kommer när jag drar igång med träningen.

Avslutningsvis kan jag sammafatta helgen med att jag känner mig nöjd, inspirerad och taggad till att utveckla både gruppträningen och mitt eget upplägg för att komma vidare framåt.
Kan jag rekommendera utbildningen?
Ja, absolut om man har tränat mycket kettlebell och/eller arbetat som instruktör innan. Det är verkligen en steg 2 utbildning och det är bra om man är van vid träningstermer och har kört övningarna ett bra tag innan.

1 kommentar:

Anja sa...

Tack för denna trevliga och intressanta rapport från 2:an. Jag gick 1:an nu i februari och ska gå 2:an nästa gång den dyker upp hade jag tänkt. Jag önskar dig lycka till i fortsättningen.