torsdag 30 juni 2011

Nitlottens Music Quiz

Igår, onsdagen den 29 juni, var jag som vanligt rastlös efter jobbet på SG Interiör och Design. Jag vill verkligen hitta på något så när jag hörde att Jojjo & Maria skulle gå till NitlottenSpikön för att det var Music Quiz där så följde jag utan att tveka med. En snabbis på stan för att hämta ut mitt nya objektiv och handla lite nya underkläder. De slits med hälsan kan man säga!
Vi mötte Maria vid tågbron närmare 19.30, quizzen skulle börja 20.00. Det var redan mycket folk när vi kom dit så vi slog oss ner med Marias mamma + kompisar. Vi visste vid det här laget att det är schlager/melodifestivaltema på Nitlottens quizar och hade lite fördomar om vad det skulle vara för folk. En positiv överraskning att det var en salig blandning; unga, gamla, stora sällskap, par, sluskar och trendsättare. Typiskt sommaren och det gillar jag!
I väntan på maten provade jag mitt nya objektiv - tycker att det blev klara bilder på första försöket!
Vi hade en trevlig kväll och kom 5:a av 29 deltagande lag. Riktigt imponerad av Marias mammas kompisar. En av dem kunde för sjutton typ allt. Vi hade 21 poäng av 24 möjliga och var relativt nära på utslagsfrågan. Coolt! Jag bidrog med max 2 poäng och det var på en självklar fråga som alla kring bordet kunde. Förutom sällskapet så var det inte så mycket som var bra och jag ska vara brutalt ärlig nu (Tomas favvo-uttryck) även fast jag kan låta som en riktigt gnällkärring (som man lätt kan bli när man är väldigt hungrig). Här kommer min plus (+) och minus (-) lista för Nitlottens Music Quiz.
+
* Det ligger väldigt fint vid kanalen
* Bra med plats
* Kul idé

-
* Ingen struktur, på någonting
* Förvirrad, totalt sönderstressad personal, som slet häcken av sig (stackare, 3 servitriser och 1 i köket)
* Lång väntetid innan vi fick menyer, lång väntetid innan vi fick beställa dryck och ännu längre tid tills maten väl kom (cirka 60 minuter)
* Otydlig meny; extrajobb för servitriserna att svara på vad som ingår i det ena och det tredje, vad götta-götta-röra är osv. Tydlighet önskas! Då vet man vad man vill ha när det äntligen är dags att beställa.
* Lite enformigt med schlager/melodifestival om man vill gå på quiz flera gånger, men det är bättre än inget så det är inget stort minus. Det fanns redan stammislag :)
* Maten var skandal - jag betalade 79kr för lite isbergssallad, några tomat- och gurkskivor, upptinade kycklingfyrkanter och lite Euroshopper-fetaost. Det skulle ingå himmelsk dressing enligt menyn men när jag väl fick min mat så var den slut. Jag kunde så salsasås.... öööhhh.
Nä, tack, jag avskyr verkligen salsasås. Hahahahaa. Bittertanten är i stan!
Maria fick kanske 5-6 räkor i sina fantastiska götta-götta-röra och de andra rätterna såg inte direkt aptitliga ut. Jag hoppas att det var en engångsföreteelse och att de inte var beredda på mycket folk men om de fortsätter med sådan mat så kommer de inte få många återkommande gäster. Fy sjutton, jag åt kanske en tredjedel av min torra sallad. Uttryckte mitt missnöje till servitrisen men någon kompensation eller liknande nämndes inte. "Vad tråkigt för dig - vill ni betala nu?!" Man får aldrig fråga om gäster vill ha notan!
* Quizkillen försökte vara rolig och babblade om saker som man absolut inte bryr sig om för 5 öre. Kan vara min hunger och mitt missnöje som påverkade mig men jag störde mig en hel del och önskade bara att han skulle komma till sak någon gång.

Oj, nu har jag varit negativ känner jag.
Jag tycker trots alla dessa punkter att man ska göra ett besök på Nitlotten i sommar.
Jag rekommenderar inte maten men jag tror man kan ha väldigt trevliga kvällar där om man är ett roligt sällskap som vill sitta ute och förfesta lite eller bara ta en öl eller två. Quizen var som sagt också ok om man är förberedd på vad det är för tema och accepterar det innan.
När jag & Jojjo cyklade hem så small sötsuget till (och hunger hos mig) så smet in på MAX 5 minuter innan stängning och köpte varsin nyhet. Minns inte namnet men det var ett rån med mjukglass, lite jordgubbar, lite grädde och några små minimaränger på toppen. Riktigt smarrigt. En perfekt dessert för endast 27 kr. Jag är inte så mycket för mastiga saker med choklad eller mousse så det lär bli fler sådana här för mig i sommar. Grädden kunde nog ha kvittat och lite extra jordgubbar hade gjort den even better :)
En avslutning som gjorde att jag gick och lade mig mätt och med ett leende på läpparna!
Lite busigt att lyxa till det med dessert mitt i veckan.... är det sommar så är det.
Min snygga lillasyster!

1 kommentar:

Sofie sa...

Tjo Sofia!

Matens kvalitet och allt annat som var dåligt är inte en tillfällighet! Vi anordnade vår studentmiddag där och den blev en total katastrof, tyckte synd om de två servitörer som skulle styra upp detta. Maten tog så lång tid att vi tillslut sa att vi (61 förbeställda personer) valde att hoppa över vår efterrätt. Då hade vi varit där i fyra timmar och fått askass mat (kall, överstekt, samma röra till allt, hamburgare när vår förbeställda mat plötsligt inte fanns), det vi väl fick och drycken serverad i plastglas. Tur att vi hade trevligt sällskap!! :) Men av ren princip tänker jag inte stötta dem igen!

Sommarkramar