torsdag 30 juni 2011

Nikon Nikkor AF-S 50/1.8G

Bilden jag jag lånat härifrån (klicka)

För lite drygt ett år sedan köpte jag mig äntligen en digital systemkamera; Nikon D5000.
Jag har varit och är supernöjd med den, även fast jag inte på långa vägar utnyttjar alla funktioner, trix och möjligheter som den har. Jag har en förhoppning om att någon gång gå en fotokurs och lära mig att använda den på riktigt. När jag köpte kameran valde jag till ett extra stort objektiv för att kunna zooma lite mer och närmare :) Det har också funkat bra men jag har tyckt att det är svårt att få riktigt klara bilder inomhus.
Min systers kille är en väldigt duktig amatörfotograf och jag har flera gånger kommenterat bilder han tar: "Det är så där jag menar - dina bilder är klara fast vi är inne. Hur gör du??"
Han har lugnt och tålmodigt förklarat att det beror på mitt objektiv. Han har dessutom informerat mig om att jag inte har någon motor i mitt kamerahus och att det kommer underlätta om jag köper ett objektiv med inbyggd motor.

Av en slump hamnade jag för ett tag sedan på www.fotosidan.se och där läste jag om ett nytt objektiv som snart skulle komma till Sverige. Jag ringde upp Mattias, och mycket riktigt, det var en sådan variant eller liknande som jag behövde till min kamera. Det fanns ingen prisuppgift eller info om när objektivet skulle börja säljas men NU finns det att få tag på.

Jag var inne på Expert för drygt två veckor sedan och bad dem beställa hem ett till mig. Det skulle bara vara 2 dagar leverans och priset var samma som på nätet. När det inte skiljer i pris föredrar jag att handla i butik, ifall det skulle bli några problem eller gå sönder.
Jag har väntat och väntat... två gånger har jag varit där och båda gångerna har de beställt eller i varje fall fått in objektivet utan motor.... grrrrrr.
Sista gången blev jag riktigt irriterad och i protest loggade jag in på www.cyberfoto.se och beställde hem ett därifrån istället. Det fanns på lager, och jag fick en leveransrapport om att hämta ut det på Ica efter bara 2.5 dagar. Hämtade ut paketet igår och när jag öppnade lådan hade de även skickat med en Snickers. Det kallar jag service, hihihhihi.
När jag kom hem skruvade jag av mitt gamla, stora objektiv och skruvade på ett nytt litet pluttigt. Tyckte kameran såg väldigt oproportionerlig ut och blev lite skeptisk.
Den största skillnaden märkte jag av direkt, man kan inte zooma... olalalala, jag som zoomar jämt. När jag kikade i kameran insåg jag att jag kommer att få backa väldigt, väldigt mycket för att fota t.ex en hel överkropp. På normalt avstånd kom inte ens hela ansiktet med, hihihihi. Nya vinklar och nya perspektiv, jippi!

Överallt där man läser om detta objektiv (främst föregångaren utan motor) så har det fått absolut högsta betyg i sin prisklass och det är många som låter det sitta på för jämnan på sina kamerahus... även fast det främst är avsett för porträttfotografering.
Det är för tidigt för mig att lämna några utförliga recensioner på Nikon Nikkor AF-S 50/1.8G, men jag igår tog jag med mig kameran (med det nya objektivet på) när vi gick till Spikön och Nitlotten för att vara med i deras music quiz. Jag tog kanske 3-4 bilder, utan fokusering, dvs jag flyttade knappen till on och tryckte av, men de är jag väldigt nöjd med. Resultatet får ni se i mitt nästa inlägg :)

Inga kommentarer: