onsdag 13 juli 2011

Nytt rankningssystem


Igår fick jag ett nyhetsbrev från Spartan (www.kettlebells.nu) och där kom den första informationen kring Kettlebell-SM 2011. Bland annat så fick vi nu veta datum och det kommer att gå av stapeln på Fitnessfestivalen i Göteborg den 3-4 december. Spännande.

Av mailet förstår man att tävlingen kommer bli rätt så mycket större i år, nivån höjs lite (man måste t.ex. ha en rankning för att få vara med att tävla) och det kommer finnas fler moment att tävla i. Fy fasiken vad roligt. När jag gick steg 2 i utbildningen till kettlebellinstruktör så fick vi chansen att ranka oss utifrån det svenska rankningssystemet som var framtaget av IKSFA (International Kettlebell Sport & Fitness Academy).
I gårdagens mail fick vi med det nya... en del förändring, framförallt fler nivåer och viktklasser.
I maj klarade jag såpass många repetitioner med 16 kg att jag fick en CMS (candidate master of sport) i Long cycle. I den nya tabellen som ges ut av IKSFA och IKFF (International Kettlebell and Fitness Federation) verkar det som att man måste köra long cycle med 20kg för att nå CMS. Har jag då blivit av med min eller hur fungerar det? Det vore ju snopet? Sedan klarade jag lagom antal med 20 kg på en träning för ett tag sedan men det är ju det man presterar på rankningstillfällena som räknas. Hmmm....

Målet är alltså att få en rankning som MSIC - International Master of Sports och då behöver jag klara cirka 126-130 reps med 24 kg kettlbell på 10 minuter och med ett handbyte. Det blir tufft!
Måste verkligen lägga fokus på denna typen av träning nu men det är svårt att få tiden att räcka till när jag tycker om så mycket olika saker. Jag vill ha mina pass, jag vill fortsätta med BJJ/MMA, jag vill gå en kurs till i simning och jag vill bli duktigare på kettlebell.

Igår klickade jag i varje fall hem en ny medlem till min kettlebellfamilj - en 24kg dimper snart ner i "brevlådan" och då jäklar... kommer jag inse hur tungt det är.

Nu ska jag titta på lite inspirerande klipp på www.youtube.com.
En tjej som heter Elna Elwin tävlar för Spartan Kettlebells och hon kör stenhårt sen ett bra tag tillbaka - övning ger färdighet men hur sjutton ska man hinna ikapp henne. Grymt!!

Inga kommentarer: