måndag 19 september 2011

BARCELONA - skolresa

Som sagt, mitt dåliga bloggande har berott på en skolresa till Sitges och Barcelona med 73 elever från år 9 på Fridaskolan. Jag har inte hunnit ikapp ännu då det är en hel del på jobbet + väldigt mycket pass på gymmet just nu. Det är väl enda nackdelen med resor, att det är mycket att ta igen efteråt.
I detta inlägg, som handlar om vår dag i Barcelona (tisdag 13 sep), blir det flest bilder och några kommenterande textrader. Självklart har jag tagit fler bilder än dessa men ibland måste man göra ett urval. Jag hade inte med mig min systemkamera så kvaliten är sämre än vanligt, tyvärr. Samling vid Campingens matsal (El Garroffer) kvällen innan Barcelona för genomgång av viktig information - tider, regler, lunchpaket och faror (ficktjuvar osv). De flesta lyssnade mycket noga men självklart var det mycket annat som pockade på uppmärksamheten. Vi kom i varje fall iväg på utsatt tid och alla var då ombord på bussen - bra start :)
Under vår rundtur i buss gjorde vi ett flertal stopp. Efter någon timme eller två vid Camp Nou där några av lärarna tillsammans med en spansktalande elev försökte få tag i biljetter till en spännande fotbollsmatch (och lyckades!!) så åkte vi vidare till Olympiabyn. Där fotades både lärare (jag & Eila, bilden ovan) och elever (bilden nedan).
Stor arena - tyckte vi då, uppfattningen skulle ändras när vi entrade Camp Nou.
Lunchen från campingen intogs sedan i skuggan uppe på Montjuїc.
... en fantastisk utsiktsplats.
Ett längre stopp blev det på La Rambla, en stor gågata mitt i Barcelona. Massor av restauranger, caféer, affärer, krimskrams, människor och ficktjuvar.
Den "lilla" Columbus-statyn fick vara den utgångspunkt som alla skulle hitta tillbaka till.
Jag, Carina x2 och Eila strosade längs La Rambla och hamnade i en Saluhall. Luktade lite småilla på grund av stora köttstycken som hängde överallt men annars var det väldigt trevligt, inbjudande och färgglatt.
Lite marmeladgodis eller kanske en plastskål med ljuvlig fruktsallad?
Som jag skrev inledningsvis så lyckades "vi" alltså få tag på biljetter till den extremt stora matchen FC Barcelona - AC Milan. Några elever var så lyckliga att tårarna inte var långt borta, andra ville uppleva arenan och en tredje grupp "offrade" sig för kamraterna. Jag fick dock uppfattningen att alla var mer än nöjda när vi gick därifrån. Sicken upplevelse! GIGANTISKT stort, typ fullsatt (100.000 platser) och en härlig stämning.
De sjöng inte så mycket som jag hade trott, de lade istället fokus på att hytta med nävarna och skälla på spelare och domare.
Jag handlade en del presenter i FC Barcelonas butik och däribland fanns en "halsduk". Jag viftade glatt med den innan matchen, men eftersom vi alla satt utspridda på olika platser i en och samma sektion under matchen så användes den tyvärr inte så mycket då. Kändes fånigt att sitta och vifta själv med lite svenska tillrop, Heja! Bra jobbat! Passa bollen! Go Barca!!!
En spännande match med 70% bollinnehav av Barcelona som tyvärr förlorade med 2-1 i övertid. Vi kom ut från arenan väldigt snabbt, samlade ihop eleverna på cirka 15 minuter och "marsherade" sedan till bussen. Nästan två timmar senare var vi tillbaka på campingen och det var trötta elever och lärare som kröps till sängs denna kväll.
Fulla med intryck, minnen och glädje.

Inga kommentarer: