lördag 17 september 2011

The Fast And The Furious

70 timmar i buss innebär att det visas en hel del filmer längs vägen.
För att kunna utnyttja några av timmarna till arbete och övning av BodyCombat hade jag med mig min dator, och med min dåliga syn så valde jag att kolla på film i datorn istället för på bussens tv-skärmen. Passande nog så damp en beställning från cdon.com ner i brevlådan 2 dagar innan avresa - boxen med alla 5 filmer i "serien" - Fast and the Furious.
JIPPI!!!
Egentligen är inte bilfilmer min favoritgenre, men är man "frälst" på Vin Diesel så är man.
Jag, Niclas och Fredrik hann plöja igenom alla 5 och det funkade hur bra som helst.
Till min besvikelse är Vin Diesel alias "Dominic Torretto" inte med i alla.

1. The fast & the furious (2001) - Dominic Torretto utmanar de flesta i olika race. Han är misstänkt i en brottshärva och Brian jobbar undercover för att avslöja Dom's inblandning. När han blir vän med Dom och kär i hans syster Mia sätts han hans lojalitet på plats. Helt klart den bästa av filmerna, men så är det väl alltid med filmer som det görs uppföljare till.
2. 2 Fast & 2 Furious (2003) - Paul Walker är tillbaka efter att ha förlorat jobbet när han lät Dominic komma undan i film 1. Denna gång ska han jobba under täckmantel för polisen, med sin gamle vän Roman Pearce som behöver undvika straff för sina tidigare handlingar. Tillsammans transporterar de smutsiga pengar åt Verone, som de ska sätta dit.
3. The fast & the furious: Tokyo Drift (2006) - för att slippa fängelse måste streetracern Shaun Boswell flytta till sin far i Tokyo. Han förlorar ett race mot D.K och för att betala sin skuld måste han bege sig ner i Tokyos undre värld - sämst av de 5 filmerna. Den utspelar sig dessutom efter Fast Five och det känns skumt att en karaktär dör och sedan dyker upp i 4:an och 5:an.
4. Fast & furious (2009) - Vin Diesel och Paul Walker är tillbaka och efter lite gruff går de samman för att tillsammans kämpa mot kurierna som mördat Letty, Dom's flickvän.
5. Fast Five (2011) - Brian O'Connor (Paul Walker) och Dom's syster Mia fritog Dominic när han var på väg till fängelset efter tillfångatagandet i slutet på film 4. Därefter har de korsat många gränser för att hålla sig borta från myndigheterna. I denna film gör de "ett sista jobb" för att slippa leva i flykt. De befinner sig i Rio de Janiero för att råna en storgangster. Mycket action. Nästan i klass med film 1.
Vad tycker ni om dessa filmer?
Om ni inte har sett dem så har ni något att fördriva tiden med i höstrusket :)

Inga kommentarer: