måndag 17 oktober 2011

Aj, oj, stånk, stön, iiih, tjohoo

Helgen är över och likaså ATM-utbildningen i BodyCombat.
Jag är:
* inspirerad
* helt slut i knoppen
* öm i kroppen
* trött
* nöjd med min feedback
* taggad till att utveckla de delar av min teknik och mitt instruerande som kommenterades.

ATM-utbildningen hölls av Pernilla Blomqvist och Petter Erhnvall som båda jobbar som tränare och presentatörer på Les Mills. Pernilla i Sverige och Petter i Spanien. Jag har kört pass för dem båda tidigare och jag tycker att de är grymt duktiga och inspirerande på olika sätt.
På fredagen var det grymt mycket träning. Efter en presentation av oss själva fick vi presentera den låt vi hade blivit tilldelade och därefter gavs direkt feedback. Nervöst men väldigt, väldigt bra. Nivån i gruppen kändes hög men också rätt så varierad. Vi alla hade olika saker att jobba med. Vi hade teknikträning i capoiera, karate, taekwondo och kickboxning.
ÅH SÅ KUL!!! Jag älskar verkligen att fightas!
Förutom träning var det en del information om Les Mills, deras program, varför man tränar för Les Mills, varför man tränar BodyCombat osv. Mycket intressant.
Kortfattat kan man säga att dagen handlade om "to teach in the essence".
Den sista presentationen för dagen ägde rum strax innan dagen var slut och denna gång blev vi filmade och fokus låg på våra tekniker och om vi var i "the essence".
Lite lätt mör och överväldigad tog jag tåget hem och åt pizza med Viktor och försökte kolla på Idol, men jag stensomnade. Det blev med andra ord en tidig kväll.

Fick åka till Göteborg med Viktor och hans kollegor 06.35 på lördag morgon eftersom tågen antingen gjorde att jag fick sitta hela natten på centralen eller komma 1 timma försent. Nu fick jag istället 75 minuter av plugg/frukost och studerande av människor på centralen. Trevligt! Dag 2 började med en ny presentation av samma låt och denna gång var de tuffare i sin feedback eftersom vi fått kvällen på oss att öva... som att man orkade det liksom.
Kroppen var öm precis överallt men på något sätt lyckades vi göra rörelserna någorlunda korrekt. Ajajaj. Lördagen bestod av lite mer teori än fredagen och vi gick igenom olika fokus och instruktörsroller för att hitta oss själva och kunna ta hänsyn till våra olika deltagare. En mycket givande dag som gav mig en mängd nya insikter. Dagen avslutades med ännu en presentation och vi filmades för att själva se vad som var bra och vad som saknades.
Jobbigt, men väldigt, väldigt nyttigt.
Det blev tyvärr buss hem denna kväll och jag var nog ännu tröttare denna kväll än på fredagen. Middag och cirka 12 minuter mys i soffan hos Viktor innan jag däckade igen. Hahahaaha, och jag som hade påpekat att det var vår 3-månadersdag =). Så romantisk och gullig var jag. Tur att det inte var vår bröllopsdag eller något annat viktigt datum.

Även på söndagen fick jag åka med Viktors kollegor och jag har ett vagt minne av att det tillkom en kollega längs vägen men jag stensov så jag lyfte väl typ bara på huvudet och sa hej innan jag svävade iväg till drömmarnas land igen. En liten kaffe (ja, ni läste rätt) på stationen som mestadels var befolkad av människor på väg hem från krogen. Trevligt! Kände mig lite felplacerad om man säger så.
Denna sista dag inleddes med lite tävlingar och teambildning. Kul, och en del grejer kommer vara användbart i mina boxpass eller idrottsundervisning. Det gillar vi!
Innan lunch fick vi presentera vår nya låt och få ny feedback. Denna gång tömde jag mig själv helt kändes det som. Jag gick djupare ner i benböj, slog hårdare och sparkade ut tydligare än innan och var helt slut i hjärnan efteråt, det är såå mycket att tänka på just nu. Tacksamt nog fick jag bra feedback och det värmde att höra att jag var en genuin och äkta instruktör. Det är det jag helst vill vara =) Jag behövde dock jobba lite med mina frontkicks, något jag fick höra redan på fredagen. Jag är lite förvirrad gällande dem eftersom de skiljer sig åt från de man gör på boxingen. Vi jobbade sedan vidare med instruktörsrollen - vilka egenskaper vill jag ha och vilka är jag rädd för att besitta? Återigen väldigt intressant.
Dagen gick hur fort som helst och jag imponeras av hur vi alla fortsatte jobba på och hålla koncentrationen uppe trots klena kroppar och trötta hjärnor.
Sista presentationen gjordes runt 15-tiden och denna gång blev vi inte filmade... istället stod de bredvid och gav oss direkt feedback medan vi körde. Det var nog det svåraste men det bästa eftersom man snabbt kunde korrigera och bli medveten om vad man gjorde och inte. Det svåra var att behålla fokus när någon tilltalade en precis intill.

En sista sammanfattande feedback och sedan en språngmatch för att hinna med tåget hem.
Jag fick väldigt fin feedback och jag blev förvånad över att de hade så mycket positivt att säga men ändå ville att jag skulle skicka in en film där jag visar att jag korrigerat det jag fått konstruktiv feedback på. Jag ser dock fram emot att filma för det är svårt att få fram vem man är som instruktör när man kör en eller två låtar. Det ska bli gött att få en helhetsbedömning när jag är mitt rätta jag med mina goa deltagare. Inom 3 veckor ska den in så nu ska det finslipas!

Har du varit instruktör ett tag och vill utvecklas - gå denna utbildning! Helt klart värd vartenda öre! Kommer det ännu ett steg tro?

Inga kommentarer: