torsdag 26 januari 2012

Fitness Magazine Nr 2 2012

Omslaget:
Tilltalande färger, kul att det inte bara är rosa, gult och ljustgrönt. Jag tycker om orange! Jag tilltalas även av åtminstone 3 rubriker på framsidan: Styrketräna som en boxare, pressa pulsen samt ditt nya träningsmode.
Uppvärmningen:
3 sidor med en mängd små notiser om både det ena och det andra. Här lär jag mig alltid något nytt. Inte alltid det mest nödvändiga men små roliga vetskaper. T.ex. kan man i detta nummer läsa att en kontorsarbetande människa i snitt sitter ner på sin rumpa 480 minuter/dag.
Finska pinnen:
Tips på bra övningar med bara en pinne - perfekt i mitt yrke, idrottslärare, då vi har mängder av sådana pinnar i idrottshallen.
Insändare:
Alltid roligt att läsa, ibland för att förvånas över vad folk vill kommentera men också för att inspireras och ta del av andra funderingar och önskemål.
Shirin Djavidi:
Intressant reportage om en sund förebild. Den formen vill jag också ha när jag är 40 år!
Gymprogrammet:
Denna gång bjöds vi som läsare på ett kampsportsinspirerat träningsprogram av Madelinn Fernandez och jag är grymt sugen på att testa. Gillar upplägget med 3 minuter arbete och sedan 1 min vila - istället för att räkna antal. Nu kan man fokusera på teknik och flås. Kan även använda detta upplägg i nästa steg i det program jag gör till min väninna som ska gifta sig... Frågan är om hon vill stå och sparka/slå i gymmet? Får kanske anpassa det lite! Jag ska prova det i varje fall och skriver några rader om det när jag är klar (får se när tid finnes).
Fitness testar:
Jag hoppas jag inte trampar någon på tårna nu men jag bläddrar förbi när det handlar om YOGA. Jag ögnade igenom texten men fastnade inte så jag bläddrade vidare. Passet jivamukti hade i varje fall fått två plus och två minus.
Omklädningsrummet:
Här stannade jag till lite extra. Kanske för att jag precis fått hem ett litet "smakprov" på Body Shops nya body butter: Chocomania. Den verkar ju helt ljuvlig. På sidan fanns också en hel del andra spännande chokladprodukter.
Träningsmode:
Våren närmar sig och det blir per automatik lite mer färg på kläderna, fler linnen och capribyxor dyker upp, någon flashig överdragströja och fräcka väskor är också på sin plats. Lite shoppingsugen blir man men jag ska hålla mig till The Nike Blast. Vill dock nämna att jag ALDRIG kommer förstå varför man ska ha en LÖPARKJOL.... seriöst!
Reportage - inkontinens:
Tacksamt nog så har jag inte detta problem men när jag började småläsa ingressen på artikeln så fastnade jag. Hade ingen aning om hur vanligt det var, hur illa det kan upplevas och vad man kan göra åt det. Det vet jag nu! Om nu 800.000 svenska har dessa problem så är det grymt bra att Fitness Magazine tar upp det till ytan. Bra!
Pressa pulsen - ny serie!
Intressant! Det här är något jag borde jobba men så jag hoppas att jag kan följa upplägg och tips som presenteras i denna nya serie. 3 tuffa program som bör testas omgående!!
Kostnytt
Precis som i UPPVÄRMNINGEN presenteras här en del små intressant notiser och recept för en bra kosthållning.
Fitness matkasse:
Jag använder mig av matkassen från Middagsfrid men tycker det är ett mycket bra initiativ av Fitness att ha med sin egna. Det är säkert många som vill plocka ihop sin egen mat men ändå behöver ett genomtänkt upplägg. Dessutom verkar många av recepten goda!
Proteinpulver:
Jag är anti pulver... jag tror och hoppas att man kan få i sig tillräckligt med protein genom en varierad och allsidig kost. Jag förstår att det är smidigt att ta med sig i väskan men anser att det är personer som träna riktigt hårt och väldigt, väldigt mycket som behöver flera shakes per dag. Det finns många argument för varför vi ska äta protein och det enda som tilltalar mig är att ett ökat proteinintag kan leda till minskad sötsug. Alltså - mer ägg till denna kvinna :)
Recept
5 nyttiga och lättlagade recept med kött, fisk och fågel presenteras och låter ljuvliga!
Fitness hjälper läsarna
Ett kul avsnitt med intressanta frågor. Denna gång handlar det om en tjej som blir förkyld hela tiden och aldrig kommer igång med träningen.
Frågespalter...
... om idrottsskador, kost och näring, mental träning och träning. Alla väldigt givande att läsa. Vissa saker kan man och andra är helt nya. Lovely!
Månadens anläggning/instruktör
Inspirerande inslag och bra anläggningar och duktiga instruktörer runt om i landet!!
Fitness Quiz
En chans att kontrollera vad man kan inom olika ämnen; denna gång hjärtat! Dessutom bjuds vinnaren på fina priser. Måste bli bättre på att skicka in!

Nästa nummer
Spännande! Jag ser mest fram emot: Experternas tips för att bli en bra träningsbloggare :)

Summan av kardemumman: Ett mycket bra och inspirerande nummer som jag kommer bläddra igenom och använda vid ett flertal tillfällen. Jag kommer inte att avsluta min prenumeration. Grymt kul att få sådan här post!!!

1 kommentar:

Pernille sa...

Du træder mig over tæerne ;)