tisdag 3 januari 2012

Hejdå 2011

Då så... bara en sisådär 3-4 dagar efter alla andra har det blivit dags för mig att avsluta 2011. Eftersom jag aldrig kan fatta mig kort skulle detta inlägg kunna bli precis hur långt som helst. Jag ska därför bara skriva någon rad om det viktigaste som inträffat varje månad, publicera några utvalda foton och knycka "Årets...."från "En apas 101 bekännelser" En mycket underhållande blogg som skrivs av en f.d. Trollhättebo med ett härligt skrivsätt och mycket humor.

JANUARI
En bra månad med mycket träning och jag kände mig bra i form och såg fram emot ett härligt träningsår.
Under januari kommer dessa två kategorier:
- Årets 60-årsfest; Pappa fyllde 60 år med dunder och brak. Vi systrar ordnade det mest kring hans fest och det blev riktigt lyckad. Vår smurfsång var väldigt uppskattad. Tur att jag bara sett den i stillbild so far.
- Årets Konvent: Jag deltog i The Nike Blast för första gången och det var en otrolig helg. Jag har självklart bokat mig i år igen. Inspiration och träningsglädje på samma gång :)
FEBRUARI
En lugn månad där jag på sportlovet tog mig tid (äntligen) att åka till Danmark för att hälsa på Pernille och hennes underbara familj, Årets reunion! Veckan därefter skulle jag ha åkt Vasaloppet men jag fick avstå på grund av en rejäl förkylning som gjorde mig sängliggande i 2-3 dagar, Årets träningsflopp 1. Tur att jag hade varit på bokrean :) Jag hoppas immunförsvaret är med mig i år, bara 54 dagar kvar. Ingen uppladdning ännu eftersom jag har skadat handleden och det fortfarande inte har kommit en enda snöflinga!

MARS
En vacker tidig vårmånad som bjöd på många härliga, uppfriskande promenader, music quiz och en hel del socialt umgänge. Tre av Årets kategorier hamnar här.
Årets pärs: Mamma genomgår en allvarlig operation, mycket nervositet innan OCH efter.
Årets biobesök 1: Vi var 10 st i mitt kompisgäng som ville gå på bion "The Fighter". Vi bokade biljetter, köpte popcorn och gick in. Vi fick biosalongen för oss själva. Det var INGEN ANNAN där.
Årets viktigaste event: För andra året i rad arrangerade Arena Älvhögsborg Spin of Hope, ett cykelevent på 12 timmar till förmån för Barncancerfonden. Grymt roligt och ett fantastiskt resultat.
APRIL
Vad hände egentligen under april månad? Den rusade förbi och bestod av lite av varje. Månad fyra och då passar väl fyra kategorier bra?
Årets oväntade: Jag debuterade som speaker och babblade på i 2 hela dagar på simtävlingen Älgadoppet i Vargön. Riktigt spännande och jag fick helt plötsligt en insyn i simvärlden! Blev dessutom tillfrågad att vara speaker som i år, 2012, då min stämma måste varit rätt så ljuv ändå :)
Årets nyhet: Jag gick och provade på BJJ, Brazilian Jiu Jutzi och fastnade direkt. Sedan dess har jag försökt att träna det helst två men alltid minst en gång per vecka. Skitsvårt, tekniskt men roligt.
Årets flashback: Jag & Ingrid körde ett hederligt gammalt AEROBIC-pass. Steptoch, grapewine och lunges - hihihihi, så kul vi hade! Vilka minnen! Se bara på de snygga jazzbyxorna :)
Årets oväntade 2: Jag skickade in en ansökan till Gladiatorerna och av 5000 sökande (har jag för mig) blev kallad till uttagningen i Stockholm, på påskdagen! Sevim och jag tog således tåget till Stockholm på påskafton och den 24 april gick jag till GIH. Jag anade snabbt att jag inte skulle gå vidare. Det var mycket crossfitmänniskor med och jag hade ingen chans i chins, repklättring och hänga i ringar. Jag tycker det var en kul erfarenhet och ska sitta som bänkad framför tvn på lördag när programmet drar igång!! Spännande!
MAJ
Maj är av någon anledning alltid en händelserik månad. Kanske för att solen börjar värma oss, man hittar på mer saker tillsammans men kanske också för att jag fyller år :)
Årets joggingtur 1: Precis som vanligt blev Vårruset mitt första joggingpass. 5 km plan jogging - perfekt start och jag blev taggad till att springa mer.
Årets ranking + Årets krock: 14-14 maj var jag i Motala på en kettlebellsutbildning. Jag tog Arena Älvhögsborgs bil dit, bodde på hotell och hade två grymma träningsdagar. Jag lyckades ranka mig som CMS i kettlebell, alltså Candidate Master of Sports och blev taggad till att börja träna med tyngre vikter. Köpte med mig ett 20kg klot hem och hoppade in i bilen. När jag närmade mig Grästorp krockade jag med ett rådjur och hela bilen blev förstörd. Jag klarade mig bra men Arena Älvhögsborg har varit utan bil fram till och med November. Pinsamt!!!
Årets förfest: I maj fyllde jag 29 år och jag inledde kalaset med att ha en 5-kamp på Trollhättans Bowlinghall. Riktigt kul och vi kom i bra stämning. En liten parantes var att jag VANN!! Yeeeeeh!
JUNI
Var en riktigt bra månad med en massa träning. Rätt så dåligt väder vilket gjorde att det inte blev så många lata dagar på badhuset och stränder i närheten.
Årets plötsliga utmaning: Butlers Triathlon närmade sig och ett av Arena Älvhögsborgs lag behövde en ny lagmedlem och jag blev tillfrågad. Jag har länge varit nyfiken på att prova detta upplägg men varit rädd för att vara lagets svaga länk. Nu kände jag ingen press och de lovade att bara vara tacksamma att jag hjälpte till. Grymt kul och jag kände mig fräsch i stort sett hela loppet. Hoppas att vi lyckas bilda ett lag även i år :)
Årets svensexa: I juli skulle en av mina idrottslärarkollegor (Niclas) gifta sig och jag & Fredrik (min andre idrottslärarkollega) ville ha en liten svensexa för honom. En fest på 3 personer kändes mindre kul, så vi överraskade Niclas med att ringa på dörren kl. 04.30 den 12 juni. Cykel och annan nödvändig utrustning fanns i bilen och han "rövades bort" för att cykla Halvvättern. Han fick en ny hobby och ha nu köpt cykel! Jag tyckte det var kul och långtråkigt om vartannat, fasar dock för att cykla HELA i sommar. Fy fasen!!
Årets lansering: Min vän och kollega (på Arena Älvhögsborg) Johan Bergman äger en smyckesbutik i Trollhättan och den 16 juni lanserade han sin egen kollektion Johan B. Superfina smycken!
Årets oväntade utgång: På midsommardagen tog jag, Jojjo och Homie bilen till Smögen för att partaja lite lätt. Vi fick en ruskigt rolig utekväll och vi dansade konstant. Jag körde och fick hålla mig till läsk. Frampå småtimmarna blev det två Red Bull - livrädd för att bli trött vid ratten! Yeeehooo!
Årets inköp: Jag köpte ett nytt objektiv till min systemkamera och kan ätnligen ta fina porträttbilder, samt bra bilder i dålig belysning. Nackdelen är att det är fast objektiv och man kan alltså inte zooma. Måste vänja mig vid detta!
JULI
Juli var en rolig månad med en grym tjejfest, kalas för Zacharias, kettlebellträning & försök till sol & bad.
Årets joggingtur 2: Fallens dagar och juli månad innebär alltid KRAFTPROVET. Jag blir så trött på mig själv för precis som vanligt går tiden för "fort" och en vecka innan övade jag första gången. Sprang dock 11.6km och var rätt så nöjd med min tid. Jag skulle dock vilja springa på 60 min blankt :)
Årets kärlek: Efter Kraftprovet åt jag & Jojjo lite mat och sedan firade vi med lite partaj. I Butlers öltält sprang vi sedan på en kille vid namn Victor. Vi började prata och sedan dess ha vi hållt ihop. Kan det vara sådant som kallas "Kärlek vid första ögonkastet?" Det tror jag!
Årets kustvistelse: 27-29 juli hälsade jag & Victor på hans kompisar som har en liten stuga i Smögen. 3 underbara dagar med sol, bad, hummer, båtturer och kel med en hundvalp på 9 veckor.
AUGUSTI
Sista semestermånaden och jag + Jojjo fick nog av den svenska sommaren och bokade den resa vi börjat prata om i maj. Vi kom dock inte till Kroatien. Istället blev det Montenegro, Årets nya resmål: Vi hade en härlig vecka med sköna bad, ny kultur, rafting och njutning.
Årets oväder: Dagen efter att vi kommit hem från Montenegro var vi ett rätt så stort gäng som åkte till Göteborg för att gå på Liseberg. Vi hade en toppendag men de sista två timmarna så vräkte regnet ner och vi lyckades därför aldrig åka AtmosFear!
Årets släktträff: En av mina kusiner tog tag i det man alltid pratar om att man borde göra, en kräftskiva för släkten! Bra initiativ. Vi hade en toppen kväll!
SEPTEMBER
Tillbaka i verkligheten och rutiner, nästan. Terminen inleddes med skolresa för elever och lärare i år 9. Massa pengar har sparats och vi kom iväg till Barcelona, Årets nya resmål 2: En grym vecka med härliga elever. De skötte sig exemplariskt och förutom besök på skolan och i staden Sitges så blev det några timmar på stranden och en livematch med FC Barcelona i en fullsatt arena. Coolt!
Årets beslut: Äntligen är jag redo och fast besluten att ta tag i min uppsats. Nu jäklar ska den skrivas!!!

OKTOBER
Gula löv, svala vindar och mörka kvällar. Hösten kom till oss i oktober men istället för att bli en deppig månad så blev det en mycket mysig månad som inleddes på bästa sätt.
Årets myshelg: Victor tog med mig till sin stuga på Orust och där tillbringade vi en hel helg. Han grejade med fönster och jag läste och skrev om vartannat, en rivstart på arbetet kan man säga.
Årets bebis: Min kollega Linda (på Arena Älvhögsborg) har fått en liten Alexander. Sötis, pluttis!
Årets instruktörsupplevelse: Den 22 oktober hade vi ett Craftkonvent på Arena Älvhögsborg och jag fick äran att köra ett BodyCombatpass tillsammans med en instruktör från Les Mills Trainer Team; Michael Steenhouwer. Grymt roligt!!
NOVEMBER
En rätt så grå månad som kantades av en del kalas. Kärleksgojset (det där lösa på magen) frodades, mycket tack vare min lillasyster som titt som tätt knackar på dörren med en massa nybakade kakor och bullar. Det är väldigt gott men väldigt farligt!! Inget sådant 2012 är du gullig!
Årets rövhål: Ursäkta ordvalet men jag kallar Rihanna det fortfarande. Jag är så oerhört besviken på den inställda konserten. Mycket skumt att man ställer in en konsert, kör en och sedan ställer in igen. Varför inte vila upp sig ordentligt istället (mitt ego som talar, mitt sunda jag förstår väl att hon precis som alla andra kan bli sjuk). Lämnar kategorin osagd, för att undvika alla ilskna ord.
Årets djur: Jag & Victor ägnade en av dagarna i Stockholm till att gå på Skansen och min absoluta favorit blev sälen! Så himla söt och lekfull!
Årets ge-efter-för-grupptrycket: Jag övergav min våga-vägra-iPhone-kampanj och beställde hem en iPhone 4S. I början var jag väldigt irriterad på den men nu börjar vi komma överens och jag får hålla med om att det faktiskt är en väldigt bra pryl. Även fast den är lite stor och svår att ta med när man är en person som inte använder handväska så ofta.
Årets skada: Vet fortfarande inte riktigt vad det var som hände men i november skadade jag handleden. Den är inte bruten, inte stukad och inte svullen men ont gör den!

DECEMBER:
En nästintill träningsfri månad på grund av den jäkla handleden. Lite deppig för detta men för en gångs skull väldigt harmonisk inför både jul och nyår.
Årets jag-ska: 3 december var det dags för SM i kettlebells 2011 och jag valde att ställa upp trots handleden och väldigt dåligt med träning. Jag visste att det inte skulle vara så många som deltog med 20kg och jag ville se hur många jag kunde prestera under press. 84 reps blev det. Jag är nöjd!
Årets spel: Lätt val: Ryktet går, viskleken på papper! Ett superroligt spel som jag tycker alla ska köpa! Kostar ungefär 350kr.
Årets spel 2: Vi måste utan tvekan vara överens om att appen WORDFEUD är årets spel på telefoner. Jag tycker det verkar som att ALLA som har möjlighet spelar spelet. På raster, i sängen, på fester och på bussen. You name it!
Årets avslutning: 2011 avslutades på bästa sätt. Jag & Victor tillbringade några timmar på Älvhögsborg med simning, hopp från 5:an, bastu, bubbelpool och minispa. Härligt! Sedan piffade vi oss och gick hem till Sevim och Jonas på en fördrink innan vi avslutade året tillsammans med en hög goa vänner på A&O. Supergod mat, lagom med dryck, massa dans och fyrverkerier! GOTT NYTT ÅR!!!
PS: Årets ordtätaste blogg: http://pappicoolo.blogspot.com
Jag vet, jag kan inte fatta mig kort, även om jag inte har något att säga. Sorry!

Inga kommentarer: