söndag 15 januari 2012

IKSFA Kettlebell Sport Coach Level 2

Ojojoj.... det här inlägget har dröjt. Sorry!
Har fått vänta tills jag hade en hel del tid över för jag vet redan nu att det kommer ta sin lilla tid att skriva om en hel helg som bjudit på många nya insikter.
Tidigt, tidigt på fredag morgon den 6 januari åkte jag och Daniel (kollega på gymmet och ordförande i TKSK) till Motala för att kl 10.00 påbörja en utbildning med namn: IKSFA KETTLEBELL SPORT COACH LEVEL 2. Utbildningen hölls i Spartans lokaler och de känner vi båda till sedan tidigare då vi deltagit i Spartans utbildningar innan.
Nu skulle våra tekniker och kunskaper höjas ytterligare en nivå och de som skulle hjälpa oss med detta var inga mindre än: Aleksandr Khvostov som är 3-faldig rysk mästare och 3-faldig världsmästare i biathlon (se bild 1) samt,
Denis Vasiliev som är 2-faldig världsmästare, 3-faldig europeisk mästare och 3-faldig rysk mästare i long cycle.... rätt så mycket erfarenhet med andra ord.
Aleksandr presenterar JERK med 2*32kg

Första dagen låg allt fokus på övningen JERK. En övning som jag personligen tycker om att göra men som jag haft svårt att coacha medlemmar i. Nu förstår jag den bättre och har övat mig i att hitta de vanligaste felen. Jag har också insett att övningen är än mer komplex än vad jag först trodde. Jag har trott att man gör den i 3 steg men den innehåller hela 9!!
Dagarna bestod av VÄLDIGT mycket teori så när det väl blev dags för teknikträning eller cirkelträning (har fått massa bra upplägg) sken hela gruppen upp och taggade till. Första dagen skulle man göra ett angivet antal reps (15st) på varje station (8st) på så kort tid som möjligt!
Yxa var ovant för mig, men väldigt kul. Will från England var urstark!
En av deras favoritövningar var toes-to-bar.... där har jag något att utmana mig med!!
När tekniken satt någorlunda ok i JERK (känns som att man aldrig gjort den innan, inte rätt i varje fall) var det dags för en stafett där alla skulle jobba 2 minuter var och som lag samla så många reps som möjligt. Åh så kul!!
Daniel in action med 2*24kg.

Dag 2 var den dag jag såg fram mest emot... fokus skulle ligga på SNATCH och jag tycker den övningen är skitsvår, vilket också har gjort att jag inte tränar den. Jag har liksom inte knäckt koden och tycker den mest är besvärlig.... kanske borde jag nu säga tyckte. Under lördagen så övade vi en del och jag gick ner till 8kg kettlebell för att verkligen kunna göra övningen i slowmotion. Min hjärna började förstå grejen och om jag fortsätter träna på den här hemma så sitter den snart, inte perfekt men åtminstone på korrekt sätt.
Lägg märke till Denis speciella snatch/biathlon-klädsel.... är det sådant vi ska ha som klubbkläder i TKSK??

Som inspiration körde Aleksandr och Aleksandra 10 min snatch och när man ser deras rena & kraftfulla men energisnåla rörelser får man insikt i vad det är man behöver förbättra!
Kul att få se världens bästa i närbild och verkligen kunna granska allt det de tidigare gått igenom teoretiskt... det är då det landar!
Efter lunch var det vår tur. De som ville fick göra ett rankningsförsök i valfri övning. Varför inte tänkte jag och bestämde mig för att ställa upp i jerk av 3 anledningar: 1. Jag har aldrig provat att göra enbart jerk, 2. Den känns mest skonsam mot handleden, 3. Det är bra med lite tävlingsvana och jag har redan en rank i long cycle som jag inte kan förbättra i dagsläget.
Det var skitkul och jag lyckades göra 120 reps med 16kg på cirka 6.5 minuter. Jag bröt återigen på grund av handleden, jag vågar inte pressa ifall att liksom... En sport rank 2 blev det i varje fall och det är jag mer än nöjd med... synd bara att biathlon även består av snatch :(
Olivier kämpade med 2*24kg - grymt!

Efter rankningen var det ett LITE för långt teoripass med ett 6-månaders träningsupplägg. Väldigt intressant men lite för detaljerat. Vi skrev och skrev, vecka för vecka, dag för dag, pass som pass och reps för reps..... kommer jag någonsin förstå dessa anteckningar som verkar lite lätt schizofrena...
Instruktörerna pratade ryska och detta översattes till norska och engelska samtidigt som jag försökte skriva på svenska. Ja, ni förstår ju...
CIRKELTRÄNING IGEN - YES!!
Elna kör jump with bar och Sandra kämpar med See-saw. Härliga övningar!
Daniel var duktig på den där toes-to-bar så han får ha lite PT med mig längre fram i vår!
Under söndagen så låg fokus på LONGCYCLE och jag tog det väldigt försiktigt. Lite fler tips på träningsupplägg och en tuff stretching: If you train one hour, you stretch one hour...
Ja, eller hur. Inte riktigt så det har fungerat för mig. Men jag behöver absolut öka antal minuter jag ägnar åt stretching efter träning. Speciellt om jag ska få till min rackposition som just nu är förfärlig (enligt ryssarna). Jag behöver få ner armbågarna till höftknölarna och dit är det säkert 20 cm... hur ska det gå till? Hmmm??

Efter lunch hade vi en domarutbildning och vi får nu vara med och döma på mindre tävlingar och i rank upp till CMS. Därefter var det dags för ett teoretiskt prov och medan de rättades så fick vi alla också göra ett praktiskt prov. Det tog väldigt lång tid men var nyttigt. I par om två skulle en person göra alla övningarna med så god teknik som möjligt och den andra personen skulle agera coach och ge tips om vad som var bra och vad som kunde bli bättre. Ryssarna lyssnade och sedan gjorde även de ett uttalande, både om teknik och om hur man coachade. Jag var väldigt nervös, men fick mest kommentarer om rack och det är ju inget jag kan ändra på två timmar så det är något jag får jobba med hemma helt enkelt. Jag ska också bli mer energisnål, mjukare i min nedtagning och inte muskla så mycket.
GÄNGET!

Dagen avslutades med ett gruppfoto, några kortare tal av ryssarna, resultat av proven och utdelning av certificates :)
Jag & Daniel klarade oss bra och känner oss grymt taggade inför uppstarten av
TKSK - Trollhättans Kettlebell Sport Klubb.
Det blev en hel del planerande under hemresan för att inte falla i sömn och förutom upplägg på klubbens träningar så gjorde vi också ett schema utifrån ryssarnas tänk och detta ska följas fram till första tävlingen 2012, Uddevalla Kettlebell Open den 3 mars.
Ryssarnas upplägg är på 6 månader så vi fick göra en liten minivariant och det ska bli kul att se om vi förbättrar våra resultat.

Mer om upplägg, program, teknik, tävlingar, rankning kommer att dyka upp här i bloggen undan för undan... nu måste jag sova. Summerar: Givande kurs på detaljerad nivå.

2 kommentarer:

superSHEro sa...

Shit vad härligt det låter! Hoppas de kommer nästa år igen!
Du har gått spartans certifiering 2 kb eller hur? Vad tckte du om den? bra, dåligt? Värt det? Osv.... är grymt sugen och försöker motivera mitt bankkonto att det är en bra idé! :)

Pappi coolo sa...

Hej superSHEro!
Det var grymt nyttigt!
Några steg tillbak för att fila på tekniker som förhoppningsvis gör att man kan nå ännu längre.

Jag har gått steg 2 för Spartan och jag tyckte den var både bra och värd pengarna. Jag skrev ett inlägg om det i bloggen http://pappicoolo.blogspot.com/2011/05/spartan-kettlbellinstruktor-2.html
Läs där och hör av dig om du har fler frågor :)