lördag 25 februari 2012

Missar kb-träningen

I skrivande stund kör TKSK en härlig träning där hemma. Grundtekniker och ett 20 minuters fystest... önskar jag kunde vara där och heja på våra duktiga deltagare samt själv delta på ett hörn. Nu sitter jag istället här i Sälen och har en sista dag på mig att bli tillräckligt frisk för att kunna genomföra Vasaloppet Öppet Spår imorgon. Fredrik laddar genom att greja med våra skidor och jag har packat iordning kläder som ska has på innan, under och efter loppet. Ett friskhetstecken tycker jag... min planering har vaknat till liv :)

I TKSK-anda lägger jag idag upp ett filmklipp som Daniel filmade när jag smet ner till gymmet den 1 februari strax innan stängning. Jag ville köra med gym-boss och jag kan ju fortfarande inte förstå hur man startar "skiten". På datorn har filmklippet bra kvalité men när jag gjorde om formatet för att få plats med den i bloggen så hände något. Provar att göra ett youtube-konto i stället, det ska tydligen vara bra :)
Det här är alltså första gången jag kör long cycle med 20kg i ett bestämt tempo (10 reps/minut) och med tydlig andning. Jag har en förmåga att hålla andan.
Förutom att jag glömt mina skor så är det några saker jag vill förbättra... det är också därför jag filmar träningen ibland. Det är hemskt att se och höra sig själv på film men OJ så nyttigt!!
De här sakerna har jag lagt märke till (skriv gärna om ni märker något annat):
* En dubbelgung när jag tar emot kettlebellen på vägen ner... hmm, det måste ju slösa tid?
* Utlåsningen på knäna innan jag gör clean är otydlig - är den ett måste? Ska kolla upp detta?
* Rackpositionen är dålig, jag använder bara axelstyrka eftersom jag inte når höften med armbågen....
* I översta läget är utlåsningen bra och jag gör en tydlig undersquat.
* Andningen får mig att låta tröttare än vad jag är, men jag måste öva upp rytmen på den och tror att det gör mig starkare om några månader...

Vill även göra reklam för TKSK's hemsida. http://tksk.weebly.com Där hittar ni information om träningar, tävlingar och annat smått och gott. Titta gärna in!

2 kommentarer:

superSHEro sa...

Snyggt. "Gunget" kanske bara är din stil? :) Testa utan och se om det känns bra och om du sparar tid. Annars är det väl just rackpositionen som inte känns "tajt". Antar att det har med rörligheten att göra då?
Lycka till imorgon!

Catarina sa...

Snygg teknik du har!!!