måndag 16 april 2012

Premiär(o)turen


I lördags var det äntligen dags - en ledig helg för både mig och Victor och hög tid för oss att inviga racercyklarna vi skaffade i vintras. De har stått i sovrummet sedan dess och både lockat och pockat på vår uppmärksamhet. Jag är otroligt ovan vid cykling och för att motivera mig själv att hoppa på cykeln och vara ute i flera timmar så måste jag ha ett mål med rundan, ett riktigt mål, inte bara att jag ska samla mil i benen inför Vätternrundan....
(uuuahh, 60 dagar kvar).

Victor har en stuga ute på Orust och för några veckor sedan bestämde vi att vi skulle förena nytta med nöje och faktiskt ta oss dit på cyklarna, tillbringa en natt där och sedan cykla hem igen dagen efter. Perfekt! 7 mil (x2) blir en bra start tyckte vi. Att Elin & Mika dessutom kunde tänka sig att göra oss sällskap gjorde inte saken sämre. Elin jobbade till 16 så vi bestämde att de skulle ta bilen ut när hon var klar för dagen och då passade vi även på att skicka med all mat och packning med dem. Hur bra som helst! Ibland faller alla pusselbitar på plats liksom :)

För att hålla tidsplanen skulle vi lämna Trollhättan och lägenheten vid 12-tiden och vi var bra i fas när Victor hämtade sin cykel. På vägen till mig märkte han att den behövde pumpas och vi tog gladeligen fram pumpen vi köpte på Sportson för någon vecka sedan - förberedda, jodå!
Eller hur!! Det hände f_n ingenting när vi pumpade. Tiden gick och humöret gick det också... Jag har många duktiga människor i min omgivning så jag gjorde en chansning och ringde till Clauz som är tokig i cykling. Han kom förbi och kikade, ratade pumpen och tog med sig både Victor och cykeln hem till riktiga grejer. Victor kom tillbaka med stenhårda däck och en bättre pump. Mina däck fick sig en omgång och sedan var det dags att åka... trodde vi. Min sadel var för hög så några extra minuter fick läggas på att justera den också... Nu är den perfekt!
Fixing sadel...
Vi trampade iväg, ungefär en timme efter utsatt tid, men pigga i benen. En av Trollhättans omtalade backar gick lätt som en plätt, men väl uppe och på en raksträcka igen så tyckte jag att det var väldigt svårt att växla upp till trögre växlar. Ovana tänkte jag och försökte några gånger till men INGENTING hände. Victor trodde jag var helt trög i skallen men när han också hade provat och kontrollerat cykeln så såg vi att växelvajern hade hoppat av. What???!!
Sånt ska väl inte ske efter max 2 km användning av en sprillans ny, i mina ögon, dyr cykel??
Tror vi höll på att koka över där vi stod på en bilväg vid ett nybygge och vägrade vända om. Victor ringde butiken men det var ingen ordinarie personal där denna helg och det var inte direkt en överdrivet service-minded person han fick tala med. Vi förstår också att det kanske inte ingår service längs vägen men någon måtta får det vara. De får väl för fasen skriva fast alla saker innan de säljer en cykel. Grrrrr.
Vi lyckades till slut hitta en hjälpsam farbror inne på bygget som kunde skruva åt muttern. Vi tackade honom och hoppade upp på cyklarna igen. Klockan var 14 och nu skulle vi väl kunna komma iväg? Skickade ett sms till Elin med ny info om tid, startade appen cyclemeter och gav oss iväg.

Växlarna fungerade fortfarande inte, vajern var för lös, men jag vägrade vända om och cyklade således på de 8 lättaste växlarna av 24. Perfekt i uppförsbackarna men det blev ju inget tempo på raksträckorna och i nedförsbackarna fick jag ju rulla slut på farten innan det gick att börja trampa igen. Vi var i varje fall på väg och jag blev på bättre humör igen. I ungefär 10 minuter...
Sedan öppnade sig himlen och vi fick sällskap av regnet! Härligt. Efter cirka 30 minuter var man dyngsur men det var bara att fortsätta och hoppas på bättre väder längre fram. Ytterligare 30 minuter senare blev det uppehåll men då blev det istället "storm" och ungefär 5 grader "varmt". Härligt att blåsas torr av "isvindar" - jo, det kändes så!

När vi närmade oss färjan som skulle ta oss över till Svanesund tittade solen fram och den sken rätt så gott en stund men gick i moln igen när vi började cykla. På något sätt kändes dessa två sista mil lite extra långa men det var nog för att man haft en tuff start, började bli hungrig och liksom kände att man snart skulle vara framme. I samband med att vi såg en skylt med NÖSUND 7 km kom solen fram igen och dessa 7 km var underbara, även fast det inte gick så snabbt. Vi började prata om att vi ska försöka cykla till stugan rätt ofta i sommar osv...
Tänk vad lite sol kan göra med humöret!
Framme i Nösund och underbar natur
VI KOM FRAM!! VI KOM IN!! VI FICK DUSCHAT!! VI FICK PÅ OSS VARM GOA KLÄDER!!
Lyckan var gjord och strax därefter kom Elin & Mika med råvarorna till maten och en himlans massa snacks!! Mycket välkommet!!
Många kockar - fotomontage??
Potatisgratäng, en smarrig stek, sallad och bearnaisesås + lite rosévin var ljuvligt. Kvällen fortsatte sedan med spel framför den öppna spisen och Victors kusin Johan gjorde oss sällskap. Kul att få träffa honom också.
Killarna försöker se vad Mika ritar i spelet (D)RAW - en vågad variant av Pictionary
Förberedelser inför Vilda gester
Gällande spelen kan man väl säga att jag & Elin ÄGDE!! Speciellt i spelet "Vilda gester" - vi blev nästan förvånade själva över hur snabbt vi läser av den andras tankar och rörelsemönster. Killarna röstade på fusk men efter 4 omgångar med total utklassning blev de istället fascinerande, men nästa gång får vi tydligen inte vara i samma lag.
Så här såg ställningen ut efter 7 minuter spelande... Behöver jag säga vilken stapel som är min & Elins?
Väderprognosen för kommande dag visade cirka 2-3 grader "varmt" och risk för regn. Mika erbjöd oss skjuts hem och när den idén fått gro hos Victor var det svårt att få honom på andra tankar. Jag kände fortfarande att jag väldigt gärna ville cykla hem - jag behöver mina mil. Vi beslöt oss för att sova på saken och efter frukosten nästa dag blev jag övertalad. Hade mina växlar fungerat hade jag stått på mig men helt ärligt så kändes det inte jättelockande att "studsa på sadeln" hela vägen hem igen. Vädret hade jag nog stått ut med men det vore ju kul att få lite tempo, någon gång liksom. Sagt och gjort, vi hoppade in i bilen och njöt av en biltur hem. I SOL och + 7 grader!!! Jäkla prognoser!!!
Cluedo fick oss att använda hjärnan - Fru vit med dolken i vardagsrummet?
Nu i efterhand får jag se det som en premiär som även vant mig vid dåligt väder, som faktiskt kan bli mitt sällskap även på Vätternrundan. Så egentligen var det ju en positiv upplevelse.
Imorgon ska Victor hämta cyklarna och då tar han en sväng förbi Sportson... tur att inte jag är med. Jag blir ju så mesig i sådana lägen, även fast jag innan varit vansinnig!
Hoppas på lite mer mil i helgen. Jag ska jobba i Vargön och planen är att cykla dit och hem både lördag och söndag - man får hitta möjligheterna!

Inga kommentarer: