lördag 11 augusti 2012

CXWORX 6

I förmiddags åkte jag & Victor ner till Arena Älvhögsborg för att prova på Les Mills "nya" program CXWORX för första gången. Jag har tidigare bara varit med som åskådare, men idag skulle vår duktige instruktör Johan Bergman filma passet för att skicka in och förhoppningsvis få sin licens och möjligheten att instruera passet på anläggningen i höst. En fullständig beskrivning av passet återfinns på Les Mills hemsida (About CXWORX) och det jag skriver här är min personliga upplevelse av passet. En känsla som säkerligen kommer förändras för varje gång jag genomför passet.
Lite av materialet
Av tidigare erfarenhet av core kom jag till passet barfota men blev uppmanad att ta på mig ett par skor. Jag blev lite nyfiken på varför men anade anledningen när vi kom in i salen och fick vi plocka fram en matta, en viktskiva och ett gummiband. Det kan ju kännas lite konstigt att stå på gummibandet barfota...
Johan gick igenom passets upplägg och vi som inte provat tidigare fick testa de svåraste övningarna medan Ida, en annan CXWORX-instruktör, kollade att Johan syntes och hördes i kameran.
Han var väldigt nervös men när Ida tryckte på REC gick han in i sin instruktörsroll och det var inte några som helst problem att följa med i övningarna. Tydligt och proffsigt!
Att min och Victors teknik inte var den bästa och att man var ovan med en del övningar är en annan femma. Tror jag hittade några nya muskler och redan i första låten knöt sig magmusklerna... GÖTT!
Jag är lite skeptisk till att man kör en del av gummibandsövningarna i tempo. Det är svårt att hinna göra rätt teknik och även de orangefärgade gummibanden är rätt så tröga. Känns mer naturligt att jobba långsamt och låta musklerna jobba ordentligt. Speciellt om man är nybörjare.
Jag tyckte om att man inte bara jobbade med mage och rygg utan även fick med gluteus, axlar och lite rygg. Det är nästan så att jag hoppas att Johan inte blir nöjd med sin film utan vill göra en repris. Nackdelen när man är instruktör och tränar gratis på anläggningen är att man bara får vara med på passen i mån av plats och något säger mig att dessa pass kommer att vara fulla. Ska försöka köra det några gånger till och tror faktiskt att det är något jag kan tänka mig att instruera i framtiden.... om tid finnes!
Johan Bergman! 

Inga kommentarer: