tisdag 30 oktober 2012

Cykel Activio

Eleverna har lov och vi lärare jobbar på även idag, men sedan är det hög tid för oss att vara lite lediga. Ska bli riktigt gött efter all rättning och flera utvecklingssamtal. Är inte helt klart med kommentarerna i elevernas bedömningsmappar men ska sitta lite ikväll och på onsdag för att slippa ta med hela kassen till Köpenhamn. Det kan tyckas att jag borde vänta tills efter lovet MEN jag vill verkligen inte bli en sådan där lärare som jag själv inte tyckte om. En sådan som är noga med inlämning men sedan drar ut på feedback och omdöme i flera, flera veckor.

Idag har vi tillbringat hela dagen på Fridaskolan i Vänersborg och där jobbade vi i "skolöverskridande" ämnesgrupper under rubriken IKT. Hur använder vi IKT i vår undervisning idag och hur kan vi bli ännu bättre. En mycket givande dag och det är skönt när man efteråt känner att vi är på rätt väg och att våra tankar är nya och kloka. Vi konstaterade att IKT kan användas i idrottsundervisningen för att inspirera på olika sätt samt för att underlätta bedömningen i ett ämne där saker händer i stunden och aldrig bevaras och kan kontrolleras i efterhand.
The Learning Pyramid
Under dagen har vi också diskuterat The Learning Pyramid (Pyramidens Hemlighet).
En pyramid som framställts genom en undersökning och resultatet ska visa vilken pedagogik som bäst stimulerar långvarigt lärande. Man får intressanta tankar men jag tror att det är viktigt att ta sig an den med en nypa salt. Vi har trots allt olika elever och om pyramiden visar genomsnittet så finns det fortfarande elever/lärare som lär sig bäst genom att t.ex. läsa eller lyssna. I idrotten ska vi bli bättre på att diskutera och demonstrera. Typiskt att man ska gå på lov när man har haft en bra fortbildning. Då vill man ju helst bara dra igång med nya idéer!

På tisdagar brukar jag träna Crossfit men idag fick jag hoppa in och jobba som instruktör. En kollega hade förhinder och kunde inte ha sitt cykelpass. Han har ställt upp väldigt ofta för mig så jag kollade i mitt schema och insåg att jag för en gångs skull  kunde hjälpa tillbaka. Sagt och gjort. Tackade ja till ett Cykel Activio 60 min. När sjutton hade jag det senast?
Tavlan innan start
Efter jobbet blev det därför till att slå sig ner i receptionen och kolla över musiken. Jag ändrade lite ordning, lade till någon ny, bytte från olika playlists och till slut kändes det som en ordning som skulle passa för ändamålet. Plockade fram material, kopplade i datorn, mötte upp medlemmarna och sedan var klockan 19.15 och dags för start. Passet gick hur fort som helst och jag hoppas att jag fick det flyt jag eftersträvade. Antagligen pratade jag alldeles för mycket men det var så mycket information jag ville få med. Det fanns några deltagare som inte cyklat med activioband innan och jag ville att de skulle förstå "klockans" olika zoner och innebörden av att befinna sig i de olika. Jag ville också försäkra dem om att det kan bli fel med inställningen i början och att de får känna sig fram om de är osäkra på sin maxpuls (som man ska ange i en dator innan passet startar).

Om det är någon läsare som inte vet vad Activio är så är det cykelpass/spinningpass där man arbetar med olika pulszoner. Alla deltagare har ett numrerat pulsband och kan via detta följa sin puls på en stor tavla som finns framme vid instruktören. Det finna olika typer av upplägg på activio, t.ex. intervallträning eller "distans" (mer stabil puls).

Grå zon - 50-60% av max
Blå zon - 60-70% av max
Grön zon - 70-80% av max
Gul zon - 80-90% av max 
Röd zon - 90-100% av max

Under mitt pass idag så befann vi oss mestadels i grön och gul zon men i några toppar så snuddade vi också på röd zon. På motionsnivå anser jag att man inte får ut så mycket av att ligga och köra länge på gränsen till mjölksyra. Det krävs erfarenhet för att hitta den balansen och om medlemmarna får sura muskler kan de inte tillgodogöra sig resten av träningen.
Svettig, trött men helt klart nöjd... och sugen på mer sådana här pass! 
Jag tycker om att instruera i cykel och det är extra kul med activio då man kan "prata om syfte" och kunna peka på vad det är man menar. Medlemmarna får ett kvitto på sin (förhoppningsvis) förbättrade kondition, de har något att fokusera på under passet och det märks direkt om man slappar till eller "fuskar". Jag har till exempel insett att jag är stark i backar och att jag måste lägga på mycket mer motstånd där om jag vill behålla hög puls. Jag är nöjd med kvällen och hoppas nästan att min kollega får förhinder fler gånger.

Har ni provat activio?
Vad tycker ni om den formen av träning?

Inga kommentarer: