tisdag 6 november 2012

Kipping pullup - check!

Inleder med att stolt konstatera:
IDAG GJORDE JAG MIN FÖRSTA KIPPING PULLUP! 
Lite komiskt med tanke på gårdagens lilla videoklipp. Kanske var det den som gjorde att polletten ramlade ner till sist. Eller så beror det på bra coaching från Daniel och medlemmarna i Crossfit Trollhättan. Från att i september ha hängt i stången som tvätt på tork så lyckades jag igår få till kippingrörelsen och slutligen även några kipping pullups. Inte i rad, men ändå!
Det var nog dessutom inte så energisnålt men det skiter jag i just nu! Jag har kommit en bra bit på väg och då kanske det är max på tre av de träningarna jag varit på som vi ägnat teknikdelen åt kipping.
De olika faserna i en kipping pullup. Nu har jag lite koll på hur jag kommer upp och ska bara få ordning på
vägen ner också så att jag inte bara släpper och hamnar i ett dött läge. Keep on kipping!
Bilden har jag lånat från http://www.tumblr.com/tagged/kipping-pull-ups
Efter teknikträning av pullups var det dags för en ny WOD. Lika nervöst som vanligt men jag svävade nästan som på moln efter min nötknäckning av pullups och kände mig oslagbar... i några minuter. Det fantastiska med Crossfit är att man verkligen hittar sina styrkor OCH sina svagheter. Utmaningen ligger nu i att arbeta med sina svagheter även fast det helt klart är roligare när fokus ligger på de övningar som man behärskar och känner sig stark i.
I dagens WOD var rekommenderad vikt för tjejer 30 kg och jag höll mig till det i alla övningar med stång, förutom power cleans som av någon skum anledning känns i handleden. Där blev det 20kg.

WOD den 5/11 (min upplevelse i parantes). TID: 10 min 19 sek
18 Power Cleans (tokig teknik, rädsla för handleden begränsar mig) 
18 Burpees
(jobbig, men gjorde alla 18 i följd, plask som en pannkaka ner)
18 Thrusters
(skön övning där flytet och balansen kan förbättras, van med 1 kb)
18 Pullups
(hmmm, valde att göra jumping pullups med fokus på att dra på vägen upp)

18 Pushpress (en favoritövning! - behöver dock komma ner med stången i ett viloläge) 
18 Knees to Elbows (HAT! - känner mig som en missbildad, fet groda - här tappas tid!!) 
18 Front Squats (absolut min starkaste "gren" i denna WOD, inga problem att pumpa på)
18 Box Jumps (stannade efter var sjätte men borde kunna köra 18 i rad... utmana!)


Idag är det dags igen och jag är förväntansfull redan nu... jihhoooo!
Men först lite undervisning, köp av ny tvättmaskin (mindre kul) och lite plugg. Jag är nämligen försatt i skolbänken igen. Från och med nu till slutet på januari pluggar heltid utöver mitt arbete och förhoppningsvis är det här det sista jag behöver göra för att få ut min examen och lärarlegitimation. 15hp Gruppdynamik och konflikthantering står på schemat och kursen verkar grymt bra. Jag hoppas bara att jag lyckas få ihop alla dessa pusselbitar och ändå njuta av livet, julen och nyår!
Så här såg det ut igår eftermiddag!

1 kommentar:

superSHEro sa...

Vad gry du är! Kul att videon hjälpte (??)! :)
Ska du köra SM?