tisdag 8 januari 2013

Vårtermin och en omgång av Cindy

Igår drog vårterminen igång på jobbet & gymmet.
Det kändes bra. Jag tycker om att få lite rutiner i min vardag.
Dagen inleddes med ett spinningpass för mina kollegor (det var dock bara fem som dök upp) och efter en konferens med information fick vi planera ihop oss i arbetslagen. Insåg direkt att vårterminen kommer att flyga iväg, en mängd röda dagar, massor av nationella prov och dessutom en skolresa (antagligen till Budapest). Spännande!

Direkt efter jobbet bar det av till Älvhögsborg för att ha BodyCombat 54. Första gången på egen hand och alldeles för lite övning. Det är farligt att ha en release och sedan ett längre uppehåll. Jag glömde helt bort att det var ett nytt program och fick öva som en tok kvällen innan, dvs. i bilen hem från Kiruna, eller i varje fall Stockholm eftersom vi flög dit från Kiruna. Flyget gick 19.20 och vi kom iväg från flygplatsen typ 21.30. Bilresan tar några timmar och 03.43 damp jag ner i sängen. Underbart!!
Mindre trevligt när klockan ringde 05.55 - förstod inte riktigt var jag befann mig om man säger så. Konstigt nog flöt dagen på bra trots två timmar sömn, jag fixade spinningen, deltog aktivt i samtalen med mina kollegor och lyckades få till Combatpasset. På engelska dessutom! Elin och Romina deltog nämligen och det kändes inte så schysst att köra på svenska hela tiden - swenglish fick det bli =)
Passet var jobbigt och jag tror att jag kommer tycka om det ännu mer längre fram. När jag kan det på riktigt & inte behöver vara så nervös och kludda ner stödord, som jag i och för sig aldrig hinner titta på.

Idag kom eleverna tillbaka och vi gav dem en trevlig men matnyttig uppstart. Syftet med dagen var att de ska insupa känslan av att det är deras sista termin på Fridaskolan, att de är duktiga och att det är nu det gäller. Hur behåller vi energin och intresset ända in i kaklet?
Så här kan det se ut när vi lottar in eleverna i nya grupper - trevligt med nya bekantskaper =)
I måndags blev det ingen Crossfit eftersom jag hade sovit så lite och dessutom var helt tömd efter Combat-passet. Jag var därför extremt laddad när jag tog mig till lokalen idag. Jag hade tjuvkikat på facebook och visste att vi skulle jobba med frontsquats och WODen CINDY. Det är en av de få WODdar som jag gjort tidigare och jag tycker om volympass. Cindy är en så kallas TIMED WOD. Det innebär att tiden du ska arbeta är angiven och ditt mål är att utföra så många varv som möjligt av de övningar som ingår. I Cindy ingår: 5 pullups, 10 pushups & 15 airsquats - 20 minuter. 
Senast jag gjorde denna WOD var under ON-RAMP kursen i Crossfit som jag gick i augusti eller september 2012. Daniel hade inte fått med sig mitt resultat från den omgången men det spelar inte så stor roll eftersom vi då stod på boxar och hoppade upp i s.k. jumping pullup. Idag gjorde jag kipping pullup med gummiband. Jag får alltså fortfarande hjälp men det jag gjorde idag var sjukt mycket jobbigare än att stå och hoppa. Antagligen för att jag i hoppen kan ta hjälp av mina ben.
För att underlätta övningen och ha någon som helst chans att utföra den använder vi oss av gummiband från Spartan training och de är sjukt bra. Vi har tre olika nivåer på dem och idag tog jag mellan-nivån, det blå bandet. När jag provar det gröna flyger jag bara och när jag tar det röda blir det fortfarande för tungt. Lagom är bäst =)

Jag förstår inte riktigt hur det här med motståndet fungerar men jag antar att min kroppsvikt kanske minskar med 11-36kg när jag använder det blå bandet???

Resultatet blev 17 varv + 3 pullups. Det hade självklart varit kul att klara 20 varv (1v/minut) men den här formen av pullups gjorde att jag var tröttare än vanligt när det var dags för pushups och det var frustrerande att bli så extremt trött i en övning som jag annars brukar tycka är lätt. Om man räknar på det så gjorde jag 88 pullups så det kanske inte är så konstigt att man var lite mör. Positivt var dock att det kändes som att kroppen liksom fattade övningen när jag körde på och inte tänkte så mycket på vad jag gjorde. Airsquats är dock fortfarande min "starkaste övning". Jag kan pumpa på och ser det nästan som "lite" återhämtning. Nästa gång hoppas jag på lite bättre tid eller att jag lyckas göra WODen med det röda bandet. Att köra riktiga pullups (eller kipping) kommer dröja!!

Jag fasar för träningsvärken som kommer att infinna sig imorgon. Jag kunde knappt tvätta håret i duschen, och det var 10 minuter efter passet. Armarna är helt möra och vi får se om jag kan hålla uppe boken när jag kryper ner under täcket och läser vidare i Torka aldrig tårar utan handskar - Jonas Gardell. En gripande berättelse och jag ser redan fram emot att del två och tre släpps.

Inga kommentarer: