måndag 18 februari 2013

Ofrivillig vila

Jaha... sportlovet var tänkt att ägnas åt renovering och massvis med träning och då framförallt crossfit som jag har svårt att pricka in annars.

Det börjar ju sådär!
Idag måndag skulle jag först och främst ner till Älvhögsborg vid 12.00 för att vara med på ett provpass med GRIT, en nyhet från Les Mills. Sedan skulle jag självklart ha mitt vanliga BodyCombat-pass och sedan avsluta med ett sent crossfitpass. JAG HAR INTE GJORT NÅGONTING!!

Jag vaggar runt här hemma som en anka och vågar inte riktigt räta på min rygg då det känns som att det kan smälla till och bli ryggskott eller liknande då, har inte haft ryggskott innan så det är svårt att säga. Det är i varje fall någonting som ligger och hugger, speciellt om jag suttit ner länge eller om jag gör hastiga rörelser. I Combat är det väldigt hastiga rörelser så det var min första bortprioritering och GRIT vågade jag inte gå på eftersom jag inte visste vad det skulle innebära, ryktet säger sjukt mycket burpees och det går absolut inte. 30 minuter innan Crossfit-passet skulle börja ifrågasatte Victor om jag verkligen skulle åka ner och "köra lugnt" (som jag hävdade) och föreslog att jag istället skulle vila helt för att inte bli liggande resten av veckan. För en gångs skull lyssnade jag på min sambo och nu sitter jag här i soffan och tycker såå synd om mig själv. Jag såg verkligen fram emot tuffa träningsdagar!

Jag har en liten teori om vad anledningen kan vara:
1. Torsdag och fredag var vi i Gymmixhallen med våra elever och jag ansvarade för airtracken. Jag har alltså stått och hoppat upp och ner två hela förmiddagar. Även fast jag hela tiden pratar med eleverna om att spänna magmusklerna och skydda ryggen så tror jag att jag själv falerade där X antal gånger. Tror att min rygg känner av att den inte är van vid kompressioner i så hög grad.
Så här ser en airtrack ut... känns som en hoppborg men utan väggar. 

2. Torsdag och fredag körde jag på med kettlebellpass.
3. På fredag kväll var jag på Svenska Hits med Annelie och Karin. Drog på mig ett par riktigt högklackade skor då jag trodde vi mest skulle sitta still, icke vi dansade till 01.45 - nytt för ryggen!
4. På lördagen hade vi kickoff med TKSK och då blev det både kettlebell, crossfit och yoga. Kanske inte jättebra för en rygg som kändes lite smått öm... då trodde jag bara att jag sovit konstigt.
5. Fredag och lördag var jag kattvakt och sov således i min lillasysters säng istället för min egen. Det kan också påverka ryggen.
6. Sitter och rättar nationella prov vid en laptop så fort jag har tid över och den arbetsställningen är under all kritik!!
1+2+3+4+5+6 = närliggande ryggskott?

Denna måndag har istället ägnats åt att bläddra i tapetkataloger. Det är i och för sig väldigt roligt så jag ska genast sluta klaga. Vi behöver en tapet till vår entré. Ena väggen kommer att bestå av skjutdörrar; en i vit ask och en med hel spegel. Kortsidorna består av dörröppningar så det är inte mycket tapet vi snackar om, kanske 1,5 rullar. Vi har varit inne på att ha en ljus tapet, eftersom hallen ska målas väldigt mörk grå. Vi har hittat några som vi tror kan passa men nu börjar jag fundera på om man inte ska chocka med något riktigt färgglatt, tokigt och annorlunda. Det är trots allt en liten, liten vägg i en entré där man egentligen bara passerar? Victor är inte riktigt med mig i detta så jag får nog hämta fler kataloger i veckan...
De taper vi hittills har fastnat någorlunda för.... 
Sportlov innebär också att vi helt plötsligt har tid att titta på film och vi tog tillfället i akt redan första dagen. Vi hyr film via vår box från Telia och det är sjukt smidigt. Idag blev det filmen TED.
Som vanligt visste jag inte så mycket om den innan men har känt att jag kan tänka mig att se den. Jag är nöjd med vårt val. Vi skrattade både två och blev nog rätt överraskade över filmens upplägg. Jag lyckades självklart grina en skvätt också men jag är ju så känslig när jag ser på film. Minsta lilla sorgliga klipp (eller lyckliga) så bölar ju jag. Jag rekommenderar den, MEN man får ta det för vad det är. Har man svårt att acceptera en talande nallebjörn så är det bättre att avstå.


Nu ska jag smörja in min ländrygg och krypa till koja. Tror det är bäst att försöka sova på rygg.

Inga kommentarer: