lördag 13 april 2013

Crazy by "nutts"

I måndags var jag hemma från jobb och träning men i tisdags var jag back in business. Direkt efter jobbet gjorde jag några ärenden på stan och sedan begav mig jag mig till Älvhögsborg för att träna crossfit. En smygkik på hemsidan avslöjade att vi skulle ta oss an en HEROWOD och jag tänkte att jag får göra så gott jag kan med tanke på de senaste två dagarnas uppladdning.

Eftersom det var en längre wod blev det ingen specifik teknikträning denna gång. Istället hade vi en lite längre uppvärmning och sedan började vi prova övningarna för att veta vilka vikter som skulle bli lagom när vi drog igång. Jag strävar alltid efter att göra så nära RX (rekommenderad/jämförbar vikt) som möjligt och bestämde mig för att testa det denna gång då jag både tycker om marklyft och wallballs. Kopierade passets upplägg från www.crossfit.com. Kul att ta del av historien bakom woden.
För tjejer blev vikterna 80 kg i marklyft, 6 kg i wallballs och 15 kg viktplatta till löpningen.
Boxjumps 60 cm =)
Vi körde igång och på handstand pushups gjorde jag mot en viktplatta istället för en foamroll och behövde alltså gå lite djupare än tidigare. Splittade dem genom att göra sex st och därefter fyra till. 
Marklyften var inga problem men för att behålla tekniken gjorde jag fem reps i taget. Boxjump gick också bra, det känns inte som att det är så stor skillnad på 50 och 60 cm. Tyvärr har vi lite för få boxar när det är fullt pass och många hinner till samma övning ungefär samtidigt, jag och Anna fick därför dela och då blir det lite, lite långsammare tempo. Kanske var bra i och för sig? 

Sedan var det alltså dags för pullups och bara att se siffran 50 får mig att nästa vilja ge upp. Dock är detta en av de övningarna jag verkligen måste öva på och jag bestämde mig för att göra minst 10 utan hjälpmedel och hade hängt upp ett rött gummiband som säkerhet. Hoppade upp och gjorde fem kipping pullups - i rad!! Det har inte hänt förut. Blev så överraskad så jag var tvungen att göra igen och då blev det fem stycken igen. Blev överlycklig och ville absolut inte gå till gummibandet utan försökte mig på några till. Det blev typ tre eller två i rad men det kändes ändå väldigt bra. Fortsatte lite till och när jag nådde 35 reps var jag så imponerad av mig själv att jag siktade på 50 när jag ändå var igång. Jag överraskade mig själv och alla andra med att lyckas!!! Det tog långt tid, men ändå, herregud!! 50 pullups utan hjälpmedel!! Det är ju helt fantastiskt! Det trodde jag aldrig! 

I ett glädjerus pumpade jag på med wallballsen och fick självklart en hel del puls. Lite lätt mör i armarna var det sedan dags för doubleunders. Tydligen har något hänt även där för nu var det inte tekniken som satte stopp för mig utan mjölksyran i armarna. Kul! Ska beställa ett eget rep och börja hoppa en del här hemma. Sist ut var löpning 400 m med en 15kg viktplatta i famnen. Denna övning var nog värst. Jag tycker inte om den här typen av löpning (kortare sträckor - inne blandat med ute) och med viktplatta var den ännu värre. Tröttheten kom ikapp mig och jag fick ingen kläm på hur jag skulle bära den förbaskade vikten. Till slut tog jag den på raka armar ovanför huvudet och gick nog snarare än att jag sprang. Tid 30.20. Jag är mer än supernöjd. En grymt rolig WOD som jag vill göra snart igen. Då ska jag försöka göra riktiga handstand pushups samt förhoppningsvis fixa mina pullups ännu snabbare. Det verkar som att den viktnedgång som ägde rum under "matförgiftningen" bidragit till att jag blivit lättare och således bättre på Crossfit. Kommer jag hålla den vikten eller går jag tillbaka/blir ännu tyngre? 

Resten av veckan har bestått av BodyCombat, kettlebell, GRIT och en första joggingrunda! Härligt!

Inga kommentarer: