onsdag 7 augusti 2013

Home sweet home

Ja, då var vi hemma i Sverige igen.
Egentligen kom vi innanför gränserna tidigt i tisdags men nu har vi liksom landat.
Tvättmaskinerna avlöser varandra, posten är kollad, bilderna från alla kameror överförs till datorn, huset är vädrat och vi har hunnit skriva en "att-göra-lista" för de närmsta små projekten i hemmet.
Nästa vecka drar rutinerna igång igen så vi får passa på att njuta av några pysseldagar så här i slutet av semestern...

I måndags checkade vi ut från hotellet strax innan klockan 08 och sedan var det raka vägen till Rostock, inga kluriga vägar, inga badstopp utan rakt ut på Autostradan och Autobahn, tjoff tjoff!
Några korta stopp för att gå på toaletten och få i oss lite mat men 125 mil tar sin tid så vi vågade inte riskera något, att missa färjan hade varit mindre kul!

Vi hade tur och slapp både köer och olyckor längs vägen. Det gick väldigt smärtfritt och vi båda imponerades av att Victor knappt tyckte det var jobbigt att köra så långt och att Sofia återigen enbart sov 50 minuter på dessa 12 timmar. Galet!
En resa till Stockholm eller liknande kommer kännas som en droppe i havet efter denna resan =)

Vi kom fram till färjan i god tid, körde ombord, hittade vår hytt, handlade lite i taxfreebutiken (vi hann aldrig till bordershopen) och sedan stensomnade vi. Klockan 05 ringde klockan igen. Dax att gå upp!
Sofias tur att köra. Lite stress för att köra av färjan men det gick så fint så fint.

Planen var nu att hälsa på Daniel och Karolina i Varberg men Daniel kom inte hem från jobbet förrän klockan 17 - vi hade alltså X antal timmar att slå ihjäl. Det fixade vi, utan problem. En sväng in i Halmstad för att fixa Sofias mobil, en lååång frukost med lite korsord och sedan ett besök på Ullared.
Victor har aldrig varit där tidigare så vi tänkte att ett litet besök kunde vara bra för att se om vi längre fram kan åka dit på riktigt, med ett syfte att införskaffa vissa produkter.

GALET är bara förnamnet. Vi letade säkert parkering i 40 minuter. Helt smockfullt, överallt!!
Vi fann en till slut och det var ingen kö in. Där inne hade de gjort om sedan Sofia var där för några år sedan så vi strosade omkring på måfå, köpte lite schampoo, ett spel och andra småsaker. Ingen kö ut!
Hungern slog till som vanligt och det blev en turistfälla igen - gatuköket precis utanför dörren!
Hahahaha, vi har uppenbarligen inte lärt oss någonting!

Karolina och Daniel hade fått sitt hus dagen innan vi anlände och fem dagar skulle de vara klara och redo för att flytta in. De höll på i varenda rum så det var high life och vi stannade bara på en kort fika för att inte bromsa dem alltför mycket i arbetet. Vi började rulla ut ifrån detta barnvänliga område och Sofia höll på att flyga ur bilen när hon typ 10 hus längre bort ser Camila & Patrik (Camila är f.d. jobbarkompis från Coop och partypolare, hihihi). Vad är oddsen att de ska bo på samma område. Lite kramar, skratt och snabb catching up innan vi åkte vidare. Så roligt och förvånande!!

Vi fortsatte sedan hemåt och kom in i huset strax efter 20.00.
Vårt hem! Det stämmer verkligen med borta bra men hemma bäst! Det är något visst att komma innanför sina egna dörrar. Vi kollade till våra växter och gick igenom posten innan vi ramlade ner i soffan och slötittade på ett avsnitt av The Big Bang Theory. Gött!

Imorse blev det sovmorgon och sedan har vi som sagt var packat upp och börjat fixa här hemma. Middag hos mor & far satt fint. De åker till Rom på torsdag så de fick dessutom lite tips och trix inför resan. Vad de ska prioritera och vad som kan "väljas bort" när man är där på en blixtvisit.
Nu är det dags att sova, imorgon väntar mer fixande & dessutom första träningspasset på 3 veckor!!!