måndag 12 augusti 2013

Första träningarna

Semestern är över (åtminstone den på bortaplan) och det är dags att ta tag i kroppen/formen igen. 
Något har hänt under sommaren, tror vår tvättmaskin har ställt om sig - den krymper liksom kläderna på något märkligt sätt och allt sitter helt plötsligt lite tightare... väldigt, väldigt skumt ;)

Vi har gått nästan hela dagarna under vår vistelse i Italien (förutom vid Gardsjön), men kroppen har inte utsatts för påfrestning och kommit upp i puls. Vi tänkte inte så mycket på det då men när man har kommit hem och vet att det är snart är dags att få träna igen så känns det att kroppen saknat det! 
Gruppbild efter professional kettlebell training med Igor.
Han ville vara nära tjejerna, hihihi. 
Först ut blev ett PT-tillfälle med Igor Mosorov som för tillfället är i Uddevalla där det arrangeras ett Summer-camp i kettlebell. Jag tänkte att det kunde vara bra att få lite tips på min egen teknik då jag mest fokuserar på medlemmarna i TKSK och glömmer bort min egen träning med kloten. 
Lite lätt nervös åkte jag till Uddevalla och drillade Long Cycle i lite drygt 60 minuter. Det var hemskt. Jag orkade typ ingenting och axlarna tog slut direkt, för att inte tala om mina underarmar som fylldes med mjölksyra första kvarten och sedan gick den inte att få bort. 

Drog på mig ett par färgglada träningsbyxor för att få lite extra energi =)
Dessutom har vi lite olika pedagogik om man säger så och det hade nog gett mig mer om jag hade fått tips på bra övningar för att bli bättre istället för att enbart få höra femtioåtta gånger om vad det är som är fel och väldigt, väldigt dåligt. Jag ifrågasätter inte hans kunskap på något sätt, han såg allt, men jag hade önskat ett lite annorlunda upplägg. Jag vet att jag måste få ner min armbåge till magen/höften!! 
Det var mycket nytt att tänka på och jag blev trött = händerna blev uppslitna och det var inte aktuellt för mig att delta i gruppträningspasset som han hade med TKSK klockan 20.00.
Det var dock väldigt nyttigt att stå vid sidan och observera, både honom och klubbens medlemmar. 
Fredag morgon hoppade jag upp ur sängen och var sjukt laddad för CrossFit. 
Jag loggade in på hemsidan och tjuvkikade på dagens pass, var lite nervös att mina trasiga händer skulle medföra ett hinder i min prestation. Programmet såg omformbart ut och jag åkte till Älvhögsborg och skuttade nästan in i salen. Det var gött att vara tillbaka och sjukt kul att träffa alla i boxen igen.
Dagen pass bestod av teknikträning i stående tre-steg och en en metcon-WOD
Vi skulle först beta av 750 kg thrusters (t.ex. 30 reps med 25 kg) - därefter: 
25 toes-to-bar (jag gjorde 30 fällknivar)
25 over-the-box 
25 toes-to-bar (jag gjorde 30 fällknivar)
Avsluta sedan med 750 kg thrusters igen. 

Passet var klart på cirka 12-13 minuter och det kändes i hela kroppen. På ett positivt sätt! 
Tjopp, tjopp, tack för idag sa jag och rusade vidare. 


Lördag morgon ringde klockan strax innan klockan 09.
Det var dags för mig att instruera mitt första pass efter semestern.
Ett cykelpass på 60 minuter. Musiken var färdiglyssnad kvällen innan och kläderna var förberedda.
Lite lätt frukost och sedan iväg till Älvhögsborg där jag möttes av 12 pigga spinnare.
Passet gick väldigt bra och det var riktigt kul att köra igen. Måste dock byta ut två låtar som jag märkte att jag var ordentligt trött på, antagligen spelades de för mycket på vägen till Italien.
Det var hur som helst en go start på dagen och jag hoppas på fler lördagspass! 

Senare på dagen började jag få svårt att gå. Lårmusklerna kunde inte riktigt ta emot mig och benen vek sig om jag inte parerade och gick försiktigt. Speciellt nedför trappor eller liknade. Träningsvärk från yttre rymden var på ingång och under grillkvällen hos Annis & Jocke eskalerade den med besked. 
Jag brukar tycka om att ha träningsvärk men det här var inte den där goa smärtan. AJAJAJ! 

Söndag morgon var det ännu värre och för att få bukt med den så gick jag & Victor ut på en promenad, i så raskt tempo jag kunde förmå att gå i. Victor fick strosa om man säger så! När jag blev lite varm så kändes det rätt ok men så fort aktiviteten avtog var vi tillbaka på ruta 1. Tusan också! 
Det var ju inte ens ett intensivt benpass jag gjort - lite thrusters ska man klara av, trots semester??!!

Idag har det dock känts lite bättre och jag lyckades faktiskt ha mitt Combatpass! 
Värmen kom fort och jag kunde till och med utföra esquiva och utfall!!! 
ÄLSKA TRÄNING - NU DRAR HÖSTTERMINEN IGÅNG!!! 

Inga kommentarer: