tisdag 11 februari 2014

Jag fortsätter...

... med min yoga lite smått.
Målet är alltså att få till 15 min / 3 gånger per vecka och än så länge fungerar det faktiskt bra. Någon vecka har det blivit två gånger och en annan upp till fyra eller fem. Jag tror inte att det påverkar min förmåga speciellt mycket men det känns ändå gott, som att kroppen uppskattar att få göra saker i lugn och ro, typ. Jag är ännu inte inne i andningen och mina tankar svävar fortfarande iväg till andra saker i vissa övningar men jag ska inte ge mig. Det sägs att det tar minst 8 veckor för kroppen att vänja sig vid nya övningar/ny träning och så lång tid har det inte gått ännu.
Ett försök till hundens position (Adho mukha svanasana).
Blodcirkulationen ökas, musklerna stärks och formas i ben, armar, mage och axlar, trötthet
motverkas och vitaliteten ökar i kroppens organ och muskulatur.
(s.50, Yoga - en kvart om dagen. Ulrica Norberg)
Jag tycker jag ser väldigt spetsig ut.... 
Ett försök till en roterad glödposition (parivritta utkatasana)
Denna position grundar, lugnar och stärker ben och ryggrad samt utvecklar rörlighet i bröstkorgen.
(s.36 Yoga - En kvart om dagen - Ulrica Norberg)Den här var svår, jag får verkligen bromsa överkroppen med armbågen mot knät för att kunna stå kvar. 
Första steget till fjärilen (Baddha konasana).
En position som hjälper dig att släppa spänningarna i länd- och korsrygg och runt bäckenet.
Har en återhämtande och lugnande verkan.
(s.64 Yoga - En kvart om dagen. Ulrica Norberg)
En övning som man blir lurad av. Det borde vara väldigt enkelt men mina ben trivs inte i denna position och det gör verkligen inte mina fotleder. Ajajaj. Känns som att de ska böjas och gå av eller liknande. Jag måste hålla i dem för att det överhuvudtaget ska vara möjligt. Att kunna fälla fram och lägga pannan i golvet känns långt, långt, långt bort.
Målet är att kunna sitta avslappnat här och att så småningom få ner lår och knä mot golv =) 
På bilderna ovan ser ni att jag testat mig fram i vardagsrum och arbetsrum men mattorna har inte varit optimala om man säger så. Som belöning för att jag kommit igång så bra klickade jag därför hem en Nike Yogamatta från Sportamore.
Samma dag testade jag ett kort yogaprogram online... Lite svårare att följa någon, även fast han var väldigt tydlig.

Hälsningar Pappi - som numera satsar på hälsa för kropp och själ!! 

Inga kommentarer: