måndag 10 november 2014

Alexandras Fars Dag-WOD

Igår var det Fars Dag. 
Victor fick sovmorgon och Elliot valde att göra honom sällskap.
Jag fixade lite här uppe och väckte dem när frukosten var klar. Lite te i en ny kaffekopp, smörgås, äpple, juice och stekta ägg stod på menyn. Passade på att använda "formen" Victor fått av Linda Lönn Blom, med motiveringen att han är polis =)

När frukosten var uppäten plockade jag undan och diskade medan far och son mös på golvet. Därefter fick Victor ett paket och ett hemmagjort Fars Dag-kort, ett collage med foton av honom & Elliot. På baksidan av kortet fanns också ett litet rim från son till far (skrivet av mor). Victor blev ganska glad för sin jacka men väldigt glad för kortet och rimmet. Så kan det gå, ibland är det enklaste det bästa.
Morgonmyset i babysittern är lätt dagens höjdpunkt! 
Nästa lilla "present" var att Victor fick lite egentid med Elliot. Jag "offrade" mig och lämnade huset för att åka och träna CrossFit. Visst är jag en omtänksam sambo?
När jag närmade mig Älvhögsborg kände jag hur det började sprätta i benen, det pirrade lite i magen och jag tror banne mig att adrenalinet började pumpa i samma stund som jag knöt på mig skorna.
Drog mitt medlemskort, fick ut en biljett och klev in genom dörren till boxen med ett stort leende på läpparna. Jag måste ha sett ganska rolig ut för jag kunde verkligen inte sluta le, jag var så laddad.

Dagen till ära hade Alexandra satt ihop en special-fars-dag-WOD som innebar att man skulle köra två och två. Jag hade stämt av med Mika i förväg för att hamna med någon som vet om att jag gjort kejsarsnitt och som jag utan problem kan säga till att jag måste avstå en övning eller liknande. Han dök upp och det är jag väldigt tacksam för, kul att träna ihop igen också!

FARS DAG-WOD (mina/våra vikter i parantes)
AMRAP 25 min
* 30 strikta pullups - alternera person (grönt gummiband för mig)
* 50 ball-over-bar-jump - alternera person (6kg Sofia, 9kg Mika)
* 15 deadlift tillsammans 1 stång (110kg)
* 30 situps med klapp tillsammans (jag gjorde rygglyft)
 * 50 kb squat med varsitt klot - utför samtidigt (16kg)
* 15 burpees - alternera person
Dags för första omgången med marklyft/deadlift. 
Samspel är viktigt för att belastningen ska bli någorlunda jämn på oss båda =)
Åh, så roligt det var! Jag kände mig ganska uthållig och vikterna fungerade bra. Ska lägga fokus på teknik innan jag börjar lägga på vikter igen. Ska ta det steg för steg och förhoppningsvis nå en högre nivå än tidigare. Pullups var värst, där har jag verkligen tappat alltså, trots grönt gummiband.
När träningen var avslutad bjöd Alexandra på ljuvliga energibars som jag ska försöka mig på att baka i nästa vecka. Kan vara bra som alternativ till all sötsliskig fika =)
Det var svårt att slita sig men jag jag lyckades eftersom jag ville hem till både Victor och Elliot. Sjukt att man kan "längta hem" efter typ 90 minuter, hahahaha. Passade dock på att ta en lång, riktigt varm dusch på Älvhögsborg.

Väl hemma fick jag veta att de hade haft det så mysigt så. Victor hade tittat på film medan Elliot stensov bredvid honom i sitt babynest. Jag blev faktiskt lite avundsjuk och passade på att mysa så mycket jag kunde medan Victor fixade med något i badrummet inför rörmokarens besök idag. Snart, snart, snart kan vi börja använda det =) Ser fram emot att kunna ta ett gott bad då och då.

När hungern (sötsuget) började ge signaler plockade jag fram en Pepparkakscheesecake med vit choklad som jag bakade tidigare i veckan för att ha denna speciella dag. Kanske lite för julig men när jag såg receptet blev jag nyfiken och tänkte att det kunde vara bra att prova innan jul för att veta om den är värd att göra när det kommer hem folk... bra ursäkt va?
Det färdiga resultatet.
Recept hittas här:
http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/pepparkakscheesecake-med-vit-choklad/
Kakan var helt ok. Jag tror att jag tycker mer om "vanlig" cheesecake. Jag är inte så förtjust i apelsin så det skippar jag att dekorera med om jag gör den igen och sedan kan man nog ha i ännu mer vit choklad... nu kände jag nog bara smaken för att jag visste att det var en av ingredienserna... 
En rejäl cheesecake blev det och den var såpass mastig att vi inte åt mer än varsin liten bit. Livsfarligt att ha en sådan stående i kylen när Victor jobbar hela veckan. Får se till att ha disciplin, hmmmm.

Inga kommentarer: