fredag 7 november 2014

Bananplättar

Jag tycker om bananer INNAN de blir bruna. Sedan ett tag tillbaka köper jag alltid EKO-bananer och de säljs oftast i hela klasar (i varje fall i "min" butik). Detta medför att jag inte alltid hinner äta dem innan de blir för bruna för min smak. Någon gång har jag gjort banankaka men det är inte alltid jag har varken tid eller lust att ställa mig och baka. Dessutom måste jag försöka motverka allt detta "mammaledighetsfikandet". Tror banne mig jag har fikat varje dag sedan Elliot kom hem. Hmmm! 

Jag har gjort bananplättar tidigare men i förra veckan fick jag ett enkelt recept av min lillasyster och nu slänger jag ihop dessa bananplättar lite då och då. Ibland till frukost och ibland till mellanmål. Riktigt smarrigt och väldigt enkelt. Receptet räcker till två plättar och mättar helt ok. 
Victor fick dem till frukost en dag och han tyckte också det var gott. Har för mig att att han valde att ha jordgubbar på istället, han får panik på kornen som fastnar i tänderna när han äter hallon, hahaha. 
Om det är någon (typ Elin) som mot förmodan inte tycker om banan så behöver ni inte vara oroliga - den huvudsakliga smaken är liksom plättar och de blir söta med hjälp av bananen. 
Smaken beror dock på hur stor bananen är =)

1 banan
1 ägg
1 dl havregryn 
Ner i en mixer - blanda till smet. 
Stek i pannan. 
Servera med valfria tillbehör. 
Jag tycker om att äta mina plättar med hallon och en klick kvarg naturell. 

Inga kommentarer: