torsdag 5 februari 2015

Veckans middagar - Vi Föräldrar

I vårt hushåll är det Victor som lagar maten. Det har varit så från dagen då vi träffades och det hänger liksom i fast att jag "går hemma". Någon gång ibland är det jag som står för maten men han tycker att det är superkul att fixa och vara kreativ. Gör helst om recepten och använder dem ogärna mer än en gång, det ska provas och experimenteras. Resultatet blir alltid väldigt bra så jag ska absolut inte klaga. Istället försöker jag emellanåt komma med lite förslag på maträtter.

När vi bodde i lägenhet prenumererade vi på Middagsfrids matkasse med leverans varannan vecka. Hur bra som helst men vi pausade när vi flyttade till huset och då alla recept är sparade så har vi några gånger valt ett häfte och storhandlat efter det... så smidigt, uträknat och klart. Alla ingredienser används och det blir väldigt lite spill. Skönt att inte behöva slänga mat.

Just det, vi har också provat Linas Vegetariska Matkasse. Tror vi hade tre eller fyra leveranser av den innan jag valde att stoppa. Vi strävar nämligen inte efter att äta vegetariskt utan ville bara prova för att få ytterligare idéer på hur måltider kan komponeras. Vi följer inga dieter, har inga förbud eller måsten. Vi äter det vi blir sugna på och tillgodoser bådas smaklökar samtidigt som vi försöker äta varierat och på det sättet hälsosamt. Jag har en kokbok med Paleorecept - det vi har provat har varit gott men vi vill inte leva fullt ut efter ett "koncept". Vi har likväl lagat mat ur en gammal hemkunskapsbok och en fransk kokbok från början av 1900-talet.

Det som var smidigt med matkassar var som jag skrev ovan att allt används. Det är helt klart det svåraste när man ska storhandla, att måltiderna/ingredienserna ska matcha varandra. Det blir väldigt mycket mer ekonomiskt om man lyckas med det. Det är nog inte bara vi som tänker så och det är väl därför det inte är helt ovanligt med menyer för en hel vecka (eller en hel månad) i tidningar.

Jag har alltid prenumererat på många tidningar och Fitness Magazine är nog den som flutit på längst utan avbrott. Där har det funnits menyer som vi provat på och även då har vi varit supernöjda och fått upp ögonen för lite nyheter, speciellt för mellanmål och frukost - där är jag sjukt enformig och en "periodare" som äter samma sak i tre månader innan jag kommer på något annat.

I slutet av min graviditet började jag prenumerera på Vi Föräldrar och än så länge tycker jag att det är en riktigt bra tidning. Tester på produkter, intressanta artiklar, nyttiga tips och "bebisanpassade" recept. I varje nummer finns en meny med fem snabba (30 minuter) middagar  för hela familjen. I början bläddrade jag bara förbi detta eftersom Elliot fortfarande ammar, men i förra veckan hade vi idétorka inför veckohandlingen och då plockade jag fram ett nummer, skrev av inköpslistan - tjoff, planering klar - och vi åkte till affären.

Det är som sagt mat för alla i familjen (även vuxna) men vid varje recept finns det en liten ruta med rubriken - TILL BEBISEN - där står det hur man kan anpassa maträtten för att bebisen/det lilla barnet ska kunna äta samma sak. Väldigt smidigt när man väl kommer till den fasen.
Dålig kvalité på dessa mobilbilder - men ni får kanske ändå en uppfattning om upplägget
Vad tyckte vi då om denna mat (det som inlägget egentligen skulle handla om)?
Grönkålspannkaka med keso och granatäpple 
Väldigt gott. Kul med en annorlunda form av pannkaka. Jag är väldigt förtjust i granatäpple så detta gick verkligen hem hos mig. Victor tyckte det var lite för lite mat. I och för sig delade vi maten i fyra lika stora delar och det kan ju hända att det är beräknat till två mindre portioner (barnen) och två större till de vuxna??
Små prinsar (prinskorv) med sötpotatismos
Vi var båda lite skeptiska till sötpotatismos men detta var väldigt gott. Det var härliga färger på tallriken och smakerna passade varandra. Victor använde inte rapsolja till moset utan tog mjölk och lite smör - inte konstigt det var så gott kanske? Elliot fick smaka på moset och han smackade på bra och ville ha mer både första och andra dagen. Även mosade ärtor gick hem =)
Snabbrisotto med räkor
Minns att Victor ändrade en hel del i receptet på risotton för han tyckte det var lite mesigt och eftersom Elliot ändå inte skulle äta spelade det inte så stor roll. Jag tycker om risotto men inte räkor så Victor fick ta med sig båda matlådorna till jobbet. Hade kunnat äta den utan räkorna i och för sig!
Kycklingsoppa med rotfrukter 
Jädrans vad gott! Den här kommer vi att göra igen. Återigen passade smakerna väldigt bra ihop och soppa är ju bara så gott. Speciellt nu när det är minusgrader utanför dörren. Mums!! Jag åt en skiva bröd till också - en fix idé jag har, att soppa och bröd hör ihop.
Hokiburgare med guacamole
Medan denna maträtt tillagades kom det en del svordomar från köket. Främst för att avokadon var stenhård och var nästintill omöjlig att få mosad till guacamolen. Sedan ville fisken inte hålla ihop när burgarna skulle formas... 30 minuter var lite väl optimistiskt. Victor är snabb i köket och han höll på i minst 50 minuter. Egentligen skulle det bara vara stavar av morötter och palsternacka som tillbehör till burgaren men vi lyxade till denna lördagsmiddag med potatisklyftor. Riktigt gott men återigen tyckte Victor att det var för lite sting i maten, speciellt i guacamolen....

Summan av kardemumman - vi är nöjda.
Victor kommer säkerligen fortsätta att förändra och lägga till i recepten men variationen får helt klart godkänt. Idag kom ett nytt nummer av tidningen i brevlådan så jag funderar på att lägga ner shoppinglistan och åka och handla direkt efter morgondagens babymassage... Tänk vad glad Victor blir när han vaknar och ser en kyl full med mat. Bara att stiga upp och sätta igång och laga, jihoooo!

Inga kommentarer: