måndag 26 januari 2015

Timing

Det är väl ganska välkänt att småbarn och timing är en orimlig ekvation
Hur många gånger har man inte hört om bebisar som kräks över den finaste klänningen strax innan gästerna kommer eller barn som behöver gå på toaletten precis när alla vinterkläder tagits på? 

Vi har varit väldigt förskonade från det mesta de här fyra första månaderna och Elliot har nog skämt bort oss rätt så kraftigt. Han är social, sover oftast bra, äter ganska regelbundet osv. 
Detta inlägg om timing skulle skrivas igår för att det var första gången jag upplevde att det verkligen inte gick ihop men timingen blev inte som den skulle gällande detta heller och därför skriver jag idag. 

Victor åkte till jobbet runt 05 och då vaknade Elliot, pigg som en lärka. 
Jag insåg att jag var tjock i halsen, tät i näsan och hade ett huvud som värkte... hmmmm. 
Gav mig själv en värktablett och Elliot lite mat och efter ljuv sång från Elliot somnade vi om och vaknade vid vår vanliga tid 08.30. Då var han om möjligt ännu piggare och ville fortsätta öva på sina höga toner... jätteduktig är han och det är ju helt fantastiskt vad högt en sådan liten krabat kan låta men det är inte en toppenbra kombo med en mamma som är ovan vid att vara sjuk, hihihi. 

Elliot brukar sova två-tre längre pass på förmiddagarna och min plan var att jag också skulle sova en stund under tiden. Det blev ett tillfälle denna dag och jag plockade snabbt undan frukosten och borstade mina tänderna. Plockade fram en kudde och en go filt och lade mig tillrätta i soffan. Två minuter senare hade Elliot vilat färdigt och ville helst av allt hoppa och skutta i mitt knä, fortfarande till tonerna av sina egna allt högre läten.... underbart! 
Full fart! 
Jag bestämde för att lyssna på Louise Hallins råd - våga be om hjälp. Jag ringde därför till min storasyster som bor några kvarter bort och frågade om hon/de hade möjlighet att komma bort och passa honom cirka 30 min så jag bara fick vila lite. De kunde de tänka sig men skulle bara fixa några saker först. Gött tänkte jag och fick lite ny energi till att lyfta, bära och busa med Elliot.

Efter ungefär en halvtimme blev han lite hängig och jag lade ner honom i hans babynest - han stensomnade och när det knackade på dörren hade han sovit i ungefär en kvart. Lite dålig taiming för om han sover behövs ju liksom ingen barnvakt, då kan jag ju sova bredvid. De kom in, jag plockade fram lite fika och efter ytterligare 15 minuter gick jag ner till sovrummet. Ställde alarmet på en halvtimme och somnade nästan direkt. Gud, vad skönt att få stänga de rinnande ögonen. 
Dags för några minuter vila! 
Efter ytterligare 15 minuter hör jag Elliot skrika. Denne lille kille har blivit väldigt mammig, speciellt när han vaknar upp från sina små sovstunder. Jag vet att min syster har bra hand med barn/bebisar men jag vet också att han skriver sig hes om inte jag kommer "till undsättning". Det var bara att kliva upp och ta honom i famnen. En halv minut senare var han lugn igen. Insåg dock att det inte var någon idé at försöka sova igen så det var bara att tacka för hjälpen och låta dem åka hem efter en liten pratstund. Så var det med det rådet - barnet ska också vilja ha "hjälp", hahahaha! 

Tog ytterligare en värktablett, smaskade i mig en Strepsils och lekte glatt vidare. Läsa saga och mysa runt var inte aktuellt idag, det skulle låtas och sprattlas. Varför ligga still när man precis lärt sig att det finns så mycket annat roligt man kan syssla med på dagarna? Tokigt tänkt av mig! 
Elliot verkade ha sovit klart och gjorde inga tecken på mer vila. Då kom jag på det säkra kortet - vagnen! På med en massa kläder och i med honom i vagnen. Han slocknade direkt vi kom ut och jag passade på att skotta uppfarten innan vi gick en tur runt Strömslund och hamnade på Konsum för att handla mat. Victor var vid det här laget på väg hem från jobbet och timingen fortsatte att lysa med sin frånvaro. Min mobil dog (som vanligt när det är lite småkallt) så jag kunde inte stämma av vad vi skulle ha för mat och inte heller meddela att han inte behövde stanna och handla... 
Kockskola... så här gör man biffar.
Vi kom hem ungefär samtidigt som Victor och medan han och Elliot lekte kockskola i köket slappade jag lite i soffan. Självklart var Elliot inte helt tillfreds med detta så ganska snart fick jag mysa med honom framför brasan. Helt ok det också, skönt att han ville ta det lite lugnt. Kvällen flöt på, Elliot var lite mammig och ville absolut inte sova. Han kämpade emot och försökte dölja även de mest tydliga tecknen på trötthet. Vi gjorde några tappra försök och sedan fick han ligga mellan oss i soffan medan vi tittade på en söndagsfilm. Tur att man kan pausa filmer, hahahaha. 
Den levande elden i brasan är väldigt spännande, speciellt när man får vara i mammas famn! 
Väl i säng försökte vi som vanligt med den där förbaskade sidokudden som sjukgymnasten sagt att vi MÅSTE använda hela nätterna, varje natt. Det är visst vårt ansvar som föräldrar, bla, bla, bla. Det är en helt annan historia. Det går sådär för han kan bara sova i den 45-60 minuter och sådan nätter känner jag inte för. Speciellt inte nu när jag verkligen vill och behöver sova - bad timing helt enkelt! Lade honom mellan oss (utan sidokudde) och vi sov gott alla tre. 

Elliot vaknade klockan 08 imorse och då tog Victor med honom upp och jag sov sedan till klockan 10. Helt underbart med en sovmorgon där man sover på riktigt och inte ligger och "vakar". Vi har haft en bra dag tillsammans hela familjen och den enda dåliga taimingen idag var väl att jag fick ett sms från tandläkaren precis när jag satt och betalade räkningarna... 
- Du hade en tid hos oss idag, var tog du vägen? 

Men vad tusan! Jag har skrivit (i tre kalendrar!!) att det är 11.10 imorgon. Ringde dem och fick lite spydigt tillbaka att så var inte fallet och jag hade minsann fått en påminnelse via sms igår. Det stämde men eftersom jag var så säker hade jag bara sett tiden och tänkt att jag hade koll på läget. Det hade jag visst inte... så den dåliga taimingen är att det nu kommer ytterligare en räkning på några hundra. 
Man är ju så rik som föräldraledig så det blir ju gött att få något att lägga alla pengar på! 

Inga kommentarer: