söndag 4 oktober 2009

Kanelbullens dag!

Idag är det den 4 oktober och det innebär sedan 1999 - KANELBULLENS DAG! Denna dag instiftades för att Hembakningrådet fyllde 40 år och ville fira det med något speciellt. Ett mycket bra initiativ tycker jag :)
Jag var uppe ganska tidigt och klockan 11 hade jag ett 20/20/20-passPlus och på vägen hem köpte jag de sista små ingredienserna till dagens projekt. Borde kanske ha pluggat men är det en högtid så är det! De ska vi hålla hårt på, traditioner är viktigt!!

Efter frukost och lite dusch så satte jag igång och fick lite expertråd från min duktiga lillasyster. Jag vispade, smulade, knådade och kavlade så mjölet yrde i köket. Faktiskt riktigt mysigt och något jag borde göra oftare. När jag ändå höll på passade jag på att även baka kanelbullar med fullkornsmjöl och solroskärnor, ett halvnyttigt alternativ att ta till på vardagar kanske. Allt flöt på och jag stötte inte på några problem, förutom tiden, som vanligt. Fick slänga ner halvljumna bullar i påsar och sedan snabbt in med dem frysen för att hinna med bussen till Lextorp och middag hos mor & far.

Resultatet blev ca 50 stora bullar och en mycket väldoftande lägenhet! Vi provsmakade såklart båda sorterna idag efter middagen och de fick minst godkänt båda två. Mums!

Nu ligger de och lockar i frysen och för att inte ersätta kommande måltider med bullar så har jag gjort en deal med mig själv. Bullarna får enbart intagas i sällskap med någon så ska jag äta måste jag bjuda hem någon på fika, en trevlig deal tycker jag.


Hör av er om ni är sugna!

Godnatt!

Inga kommentarer: