måndag 19 oktober 2009

Weekend in Varberg

I lördags kl 08.03 klev jag på tåget till Göteborg för att sedan, tillsammans med Lovisa, åka vidare till Varberg. På tågstationen i Varbeg stod Lena och tog emot oss med öppna armar. Även fast det går flera månader mellan våra träffar så känns det varje gång som att det bara var någon vecka sedan vi sågs. Väldigt skönt tycker jag :)
Vi hoppade in i bilen och begav oss av mot Ullared för att shoppa lite lätt. När vi kom fram fanns det inte någon parkering så långt ögat kunde nå och vi blev lite smått oroliga för mängden människor i varuhuset. Lena lyckades få in bilen i en liten ruta och vi laddade batterierna med lite fika. Tog varsin kundvagn och stegade iväg mot entrén. Halvvägs ser vi KÖN!!! Oh my god!
Vi insåg att det skulle ta sin lilla tid, men solen strålade så vi placerade oss i kön och tänkte att det nog skulle rulla på rätt bra. Det gjorde det MEN det var inte bara en rak kö till entrén som vi först trodde. Tre eller fyra gånger märkte vi att den ringlade runt en hel park eller ett annat köpcenter. GALET, jag överdriver nog inte om jag säger att det var 1500-2000 personer före oss i kön. Stora sällskap lät en stå kvar med vagnarna medan de gick för att äta eller shoppa i andra butiker... sanslöst, men vi stod ihärdigt kvar och drygt en och en halv timme senare var vi inne i butiken. Vi splittrade oss och försökte ta oss igenom de olika avdelningarna. 4 timmar senare ställde vi oss i kassakön och där köade vi ungefär lika länge som vi köade in.... hahaha.
Slutligen var det dags att betala och kvittot stannade på 2000kr. Hmm, vad köpte jag egentligen??

Trötta och flamsiga bar vi upp alla kassar i Lenas (och Fredriks) lägenhet och sedan damp vi ner i soffan helt utmattade. Vi gullade såklart lite med Thilde (Lenas och Fredriks dotter på 10 månader). URGULLIG, ett riktigt litet charmtroll som har skrattat hela helgen. Mysigt!
Ett eller två glas vin till maten räckte för att vi skulle bli ännu flamsigare och diskussionerna gick från seriöst idrottslärarsnack till mindre seriöst skvaller, precis som det ska vara.

Dagen efter njöt vi av det helt fantastiska höstvädret när Lena tog med mig och Lovisa ut en sväng längs Varbergs strandpromenad, som till min förvåning hade flera nakenbad. Tydligen väldigt poppis på sommaren men jag köpte inte konceptet fullt ut... inte riktigt min smak.
Däremot fastnade jag för Varberg som stad. Jättefin och jag älskar havet! Doften, stillheten, vattnet, ALLT. Kanske är det dit man ska flytta när man ska stadga sig någon gång i livet ;)

Lena och Fredrik tog väl hand om oss och vi njöt av gästfriheten, god mat och hemlagat fikabröd. Tyvärr flög tiden ivag och helt plötsligt var det dags att hoppa på tåget igen. Lite bökigare denna gång då våra väskor hade växt och extra påsar hade tillkommit. Vi lyckades dock och två timmar senare satt jag uppkrupen i Jojjos soffa med lite snacks och kikade på "Vem kan slå Filip och Fredrik?". Ett underhållande program måste jag säga och jag blev inponerad av dem. Såg inte förra säsongen men tydligen var det helt obesegrade då, och efter gårdagens show så ser det ut som att det slutar på samma sätt i år.

Nu måste jag jobba lite!
Tjo koko

Inga kommentarer: