söndag 2 maj 2010

Flämtande uttern

Fan vad jag är bra :)
Fastnade i soffan framför Humorgalan och sedan framför datorn för att leta ny cykelmusik.
Mitt i musikletandet kom jag på att jag ska jobba på SG hela dagen imorgon och sedan gå direkt till Plus för att ha pass och instruktion. Det kräver en matlåda. Jag skulle ha lagat mat tidigare i dag men då fastnade jag i min bok och min godispåse så det blev inget med det. Är galet trött på Hemköps sallader och tog därför tag i mig själv och genomförde den planerade matlagningen vid 23-tiden. På menyn stod "Flämtande Uttern". Fick receptet för över ett år sedan av en kollega men har aldrig tillagat det. Spännande. Det luktar ljuvligt i min lägenhet men lite starkt. Hoppas inte det, jag hoppade ju över Sambal Oelek. Så starka kryddor finns inte i detta hushåll.

4 matlådor står i kylen/frysen och jag känner mig riktigt duktig. Från och med nu ska jag bli bättre på att laga olika sorters mat och inte fastna i en favorit.
00.15 - borde sova.

Imorgon blir det provsmakning... lite sallad till så blir det nog kanon :)

  • 1 grillad kyckling eller 4 stekta filéer
  • 1 paprika
  • 3 dl matlagningsgrädde
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 2 tsk curry
  • 1.5 tsk sambal oelek
  • 1 dl mango chutney
  • 1 påse cashewnötter
  • 1 liten burk ananas i bit
  1. Stek kycklingfiléerna eller rensa och dela den grillade.
  2. Kärna och strimla paprikan
  3. Lägg kyckling, paprika, ananas och nötter i ugnsäker form
  4. Vispa grädden till ett löst skum, rör i vitlök, curry, sambal och chutney.
  5. Häll gräddröran i formen och gratinera i mitten på ugnen. 225 grader i 20 min.
  6. Servera med ris och sallad (t.ex. gurka, mango och färsk ananas)
  7. Smaklig måltid

Inga kommentarer: